Πέμπτη 2 Απριλίου 2020

Διαβάζω γιατί... -Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου 2020










Η αφίσα της IBBY

          
Κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του Χανς Κρίστιαν 'Aντερσεν, γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου με σκοπό να αναδειχθεί η αγάπη για το διάβασμα και η σημασία του βιβλίου στη ζωή των παιδιών. Η ημέρα καθιερώθηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (ΙΒΒΥ – International Board on Books for Young people) το 1996. Κάθε χρόνο οργανώνονται εκδηλώσεις, ομιλίες και ποικίλες δράσεις για τον εορτασμό της ημέρας, οι οποίες έχουν ως βασικό σημείο αναφοράς το παιδικό βιβλίο.Το μήνυμα και την αφίσα του ετήσιου εορτασμού αναλαμβάνει κάθε χρόνο ένα διαφορετικό τμήμα της IBBY. Το 2020 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Σλοβενίας . Το φετινό μήνυμα γράφτηκε από τον Σλοβένο συγγραφέα Peter Svetina, μεταφράστηκε στα ελληνικά από τη συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς, ενώ η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από τον Σλοβένο εικονογράφο Damijan Stepančič.                    
Βέβαια, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν φέτος παγκοσμίως ο εορτασμός της ημέρας έχει μια εντελώς διαφορετική σημασία. Και νομίζω ότι η σημασία του βιβλίου θα φανεί πολύ περισσότερο , αφού οι συνθήκες εγκλεισμού λόγω της πανδημίας ευνοούν τη στροφή προς το διάβασμα.  Μια ανάρτηση, λοιπόν, στο facebook του φίλου συγγραφέα Βασίλη Παπαθεοδώρου μου έδωσε την ιδέα να γράψουν τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης, αλλά και οι μαθητές της Β Γυμνασίου που φέτος διάβασαν  ένα ολόκληρο βιβλίο να γράψουν την άποψη τους για το διάβασμα- γιατί διαβάζουν, τι τους προσφέρει το διάβασμα, αν ήταν κουραστικό το βιβλίο που είχαν να διαβάσουν, τι τους πρόσφερε η ανάγνωση ενός ολόκληρου βιβλίου κτλ. Παραθέτω αυτούσια τα λόγια του κ.Παπαθεοδώρου και ακολουθούν οι απόψεις των μαθητών- όσων μπόρεσαν να επικοινωνήσουν και να στείλουν το δικό τους μήνυμα.

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου και προσωπικά θα προτιμούσα, αντί για τις άπειρες αναρτήσεις που βλέπουμε κάθε χρόνο με γκουγκλαρισμένους στίχους, αναρτήσεις, που ακόμα και για πολλούς αναρτώντες δε λένε απολύτως τίποτα, απλά τους βοηθούν να χτίσουν ένα προφίλ και που δεν προσφέρουν επί της ουσίας τίποτα άλλο, πέρα από κάποιες καρδούλες, φέτος, ειδικά φέτος με την καραντίνα, θα ήθελα να δω 2-3 άτομα που δεν διαβάζουν, που το σιχαίνονται, το μισούν, να βγουν να πουν ότι διάβασαν κάτι και τους άρεσε. Πως η ανάγνωση δεν είναι τελικά και τόσο «χάσιμο χρόνου», τόσο «κακή», τόσο «σπασικλιάρικη», αλλά τους αφορά κι αυτούς. Πως τους έκανε παρέα τις δύσκολες ώρες, πως στηρίχτηκαν πάνω της για να βγουν νοερά έξω από το σπίτι. Και προσωπικά θεωρώ πως αυτό το μήνυμα των 2-3 ατόμων είναι απείρως δυνατότερο από όλους τους στίχους και τα αποσπάσματα που ψάχνουν πολλοί εναγωνίως στο ίντερνετ, γιατί δείχνει πως έστω και λίγοι άνθρωποι κατορθώνουν τελικά να σπάσουν τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπά τους, πως σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καταστροφής, μιζέριας, εσωστρέφειας, βρίσκουν τη δύναμη να γίνουν καλύτεροι, να ψαχτούν, να «αγωνιστούν» ίσως με το δικό τους τρόπο. Και οι μέχρι χτες αρνητές να γίνουν οπαδοί. Αυτό ναι, θα το ονόμαζα ελπίδα.
Βασίλης Παπαθεοδώρου (από ανάρτηση στο fb , 21.3.2020)



Yo me quedo en casa leyendo (ilustración de Alicia Varela)
Η ανάγνωση κάθε βιβλίου αποτελεί πάντα μία πόρτα σε ένα προσωπικό ταξίδι και σε πολλές προσωπικές αναζητήσεις. Πολλές φορές μας προβληματίζουν όσα διαβάζουμε και σε άλλες περιπτώσεις μας βαζει σε μία δημιουργική κατάσταση συζήτησης με τον εαυτο μας. Σε όποια περίπτωση πάντα εμπλουτίζει το μέσα μας, επεξεργαζόμαστε τον προσωπικό μας χαρακτήρα και συνειδητοποιώντας πράγματα, μπορεί να αλλάξουμε σκέψεις, ιδεολογίες και να επεξεργαστούμε τον χαρακτήρα μας. Μπορεί να μας βάλει κάποια ερωτήματα που θα μας βγάλουν από αδιέξοδα. Προσωπικά το διάβασμα με έχει βοηθήσει στο να εμπλουτίσω το λεξιλόγιο μου, να γράφω καλύτερα καθώς επίσης και να ελαττώσω το άγχος μου. Γιατί όταν διαβάζεις φεύγεις από τον κόσμο που είσαι -και από τα προβλήματα-και ταξιδεύεις σε έναν άλλον...φανταστικό..τον δικό ΣΟΥ κόσμο.
Άννα Μαρία Καλαμπάκα, Γ2




Hoy cocinamos… sopa de letras. Cuanto mejor es el libro más sabrosa saldrá la sopa (ilustración de Joey Guidone More) 
Τα βιβλία είναι ωραία. Το να διαβάζεις βιβλία, είναι μια ωραία απασχόληση και ένας ωραίος τρόπος για να περνάς την ώρα σου. Είναι χαρά και ενθουσιασμός. Τα βιβλία,εκτός από το να τα διαβάζουμε(π.χ για να μαθαίνουμε κάτι κτλ),εκτός από γνώση,  υποχρεωτική ανάγνωση ίσως και απασχόληση, είναι και κάτι παραπάνω. Όταν διαβάζεις ένα βιβλίο, «μπαίνεις» μέσα στο βιβλίο. Ζεις μέσα στο βιβλίο. Είτε ως ένας από τους χαρακτήρες, είτε ως ο εαυτός σου. Ζεις την ιστορία του, ζεις μια άλλη ζωή. Μου αρέσουν τα βιβλία. Μου αρέσει να τα διαβάζω, επειδή μου αρέσει να «μπαίνω», να ζω μέσα σε αυτά.
Γκιουλσέν Χατζηκαρά, Β7



Leyendo, desde casa, se nos abren nuevas rutas para caminar por la vida (ilustración de Gisela Navarro Fuster)
Τα βιβλία για εμένα είναι μία πηγή ενθουσιασμού και έντονων συναισθημάτων, κάτι που προφανώς λείπει από την πραγματική μου ζωή, γι’ αυτό και μου αρέσουν τόσο πολύ. Με βοηθούν να ξεχάσω την πραγματικότητα,  αλλά ταυτόχρονα να την γνωρίσω καλύτερα με τα μηνύματα που μεταφέρουν. Όταν διαβάζω ένα βιβλίο σκέφτομαι ότι ο αληθινός κόσμος προσπαθεί να με τραβήξει μέσα από αυτόν του βιβλίου, αλλά δεν μπορεί. Δεν ξέρω αν αυτό που δεν τον αφήνει είναι το βιβλίο ή εγώ ο ίδιος και η θέληση μου να γνωρίσω τους χαρακτήρες, ο ενθουσιασμός μου για την πλοκή και η αγωνία μου για το τέλος, πάντως είμαι σίγουρος πως είναι η εξήγηση στο γιατί μπορώ να διαβάζω για ώρες. Αγαπώ τα βιβλία και αποτελούν πλέον ένα ξεχωριστό κομμάτι της καθημερινότητας μου, δεν ξέρω τι θα έκανα χωρίς ικανοποίηση που μου δίνουν.
Αργύρης Χαϊλης



Lee! La lectura es como un faro contra la ignorancia. Sigue su luz (ilustración de Davide Bonazzi)
Διαβάζω γιατί τα βιβλία μου δίνουν την ευκαιρία να ξεφύγω από την πραγματική ζωή και να δημιουργήσω έναν δικό μου κόσμο όπου μόνο εγώ και οι πρωταγωνιστές του βιβλίου υπάρχουν. Διαβάζω γιατί τα βιβλία, άσχετα από την πλοκή και την διασκέδαση που προσφέρουν, μπορούν να μου προσφέρουν επιπλέον γνώσεις και να με κάνουν πιο σοφή. Διαβάζω γιατί τα βιβλία είναι ένας τρόπος να ξεχαστώ από την καθημερινότητα μου και να εισβάλλω σε έναν κόσμο καλύτερο από τον δικό μου.
Μαρία Μυρωνίδη, Γ4



Mira, él también lee! Y tú? (ilustración de David van der Veen)
  Αν μου άρεσε το διάβασμα του βιβλίου; Μα και βέβαια! Το να διαβάζεις ένα βιβλίο δεν είναι βαρετό όπως ακούγεται και πιστεύουν πολλοί.Όταν διαβάζεις νιώθεις κατά κάποιο τρόπο πιο έξυπνος και χρήσιμος, μετά το διάβασμα ενός βιβλίου - και μάλιστα καλού. Ο τρόπος σκέψης σου αλλάζει προς το καλύτερο. Γίνεσαι πιο δημιουργικός και το λεξιλόγιο σου αλλάζει. Δεν χρησιμοποιείς τις ίδιες βαρετές, συνηθισμένες λέξεις αλλά πολύ πιο ωραίες τόσο στο διάβασμα όσο και στο άκουσμα τους. Το να διαβάζεις ένα βιβλίο δεν σου προσφέρει μόνο αυτά αλλά πολλά περισσότερα που θα τα ανακαλύψεις, αν διαβάσεις ένα καλό βιβλίο. 
Λάμπρος Τσέλιος, Β7




Yo me quedo en casa leyendo (ilustración de José Antoni Roda)
Δεν μπορώ να πω ότι περναω και όλη μου την μέρα πάνω από ένα βιβλίο, αλλά όταν έχω ελεύθερο χρόνο μου αρέσει να διαβάζω. Αρχικά περνάω ευχάριστα τον χρόνο μου και παίρνω ιδέες μέσα από τα βιβλία, μαθαίνω διάφορα πράγματα και αρχίζω να έχω άποψη για μερικά θέματα και να μπορώ να συζητήσω γι' αυτά. Τέλος, το διάβασμα σε βοηθάει να περνάς τον χρόνο σου δημιουργικά και να γίνεσαι καλύτερος ο άνθρωπος. Το διάβασμα σου δίνει τροφή για σκέψη.
Λουκία Εξαρχοπούλου Γ1



Balanceo con la lectura: juego con palabras (ilustración de Marcin Piwowarski)
  Παρόλο που  το διάβασμα δεν είναι η αγαπημένη μου δραστηριότητα, πιστεύω ότι με ωφελεί αρκετά. Αρχικα, μέσα από την ανάγνωση βιβλίων, αντλούμε νέες πληροφορίες και διευρύνουμε το λεξιλόγιο μας, ανεξάρτητα από το είδος του βιβλίου. Επιπλέον , τα βιβλία συνήθως είναι αρκετά συναρπαστικά , ιδιαίτερα εάν είναι φαντασίας, οπότε μας "φτιάχνουν τη διάθεση". Τέλος , με το να διαβάζουμε βιβλία περνάμε τον ελεύθερο μας χρόνο πιο δημιουργικά . Φυσικά , όλα αυτά τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η ανάγνωση βιβλίων , με ωθούν στο να διαβάζω όλο και περισσότερα βιβλία.
   Ειρήνη Μπακρατσά Β5



La primavera empeza a abrir las hojas del libro (ilustración de Celene Petrulak)
  Διαβάζω γιατί πολύ απλά το απολαμβάνω. Από την στιγμή που πιάνω το βιβλίο και κάθομαι, αφήνω την φαντασία μου να με κυριεύσει και λατρεύω αυτή την αίσθηση. Το βιβλίο που εγώ και οι συμμαθητές μου είχαμε,  'Ο Πυροβατης των Αστεριών', ήταν από τα καλύτερα που έχω διαβάσει. Το απόλαυσα, γιατί ήταν ρεαλιστικό και έμαθα κάτι μέσα από αυτό, όπως να μην να τα παρατάω ποτέ, ακόμα και όταν βρίσκομαι σε αδιέξοδο. 
Νικόλη Παρασκευή Β5


Yo leo, tú lees, ellas leen, nosotras leemos, vosotras leéis y ellas leen /ilustración de Sarah Mazzetti)
Δεν διαβάζω συχνά βιβλία,  γιατί έχω φορτωμένο πρόγραμμα και επίσης περνάω πολλές ώρες στο κινητό στον ελεύθερο μου χρόνο. Παρόλα αυτά όταν αρχίζω να διαβάζω βιβλία το απολαμβάνω γιατί είναι ένας τρόπος για να ξεφύγεις από την καθημερινότητα. Αν και το απολαμβάνω πάντα έχω ένα πρόβλημα στο να τα αρχίζω  γιατί χρειάζονται λίγο παραπάνω κόπο και είναι κάτι που θα προσπαθήσω να διορθώσω.
Μαρίνα Παππή Β5



Buenas noches y buena lectura (autor desconocido)
Προσωπικά το διάβασμα μου αρέσει, επειδή πιστεύω ότι διαβάζοντας κάποιος μπορεί να κερδίσει πάρα πολλά. Είναι ένας τρόπος να περνάς εποικοδομητικά την ώρα σου αλλά και τρόπος άσκησης του μυαλού. Επίσης απολαμβάνω το διάβασμα περισσότερο, όταν η ιστορία έχει ενδιαφέρον και σασπένς (προτιμώ κυρίως αστυνομικά αναγνώσματα).
Νικόλας Διώτης, Γ1



Hora de dormir, pero antes, como siempre, un poco de lectura (ilustración de Lisa Coutts)
 Για πολλούς ανθρώπους το διάβασμα ενός βιβλίου είναι ένας τρόπος ξεκούρασης και χαλάρωσης και είναι κάτι που το απολαμβάνουν. Προσωπικά δεν είμαι από τους ανθρώπους που θα επιλέξω αυτό το είδος ψυχαγωγίας από μόνη μου. Όσες φορές όμως έχει γίνει είτε από ανθρώπους που μου έχουν προτείνει ή παλιότερα από τις βιβλιοδρομίες, πραγματικά απορώ γιατί δεν το συνηθίζω από μόνη μου. Μου αρέσει που μου δίνεται η ευκαιρία να δημιουργήσω τις δικές μου εικόνες και νιώθω σαν να γίνομαι και εγώ μέλος της κάθε περιπέτειας των βιβλίων. Πιστεύω πως αυτές οι μέρες που περνάμε είναι οι πιο κατάλληλες για να με κάνουν να αγαπήσω πιο πολύ το διάβασμα ενός βιβλίου.
 Σεβαστιάνα Τρουμούση, Β7



Otoño es fantástico para leer… entre las hojas (ilustración de Jimmy Liao)
Η πρώτη μου επαφή με βιβλίο, το οποίο έχω διαβάσει μόνος μου, ήταν στην ηλικία των 8 χρονών. Η αλήθεια είναι πως εγώ δεν είμαι ο τύπος που θα ξεσηκωθεί για να αρχίσει να διαβάζει ένα  βιβλίο, αλλά αν πρέπει να το κάνω, πάντα καταλήγω στο συμπέρασμα ότι άξιζε η όλη διαδικασία. Ακόμη, αντίθετα με πολλούς ανθρώπους, δεν βρίσκω χαλαρωτικό το να διαβάζω ένα βιβλίο, διότι σκέφτομαι πολλά πράγματα καθώς το διαβάζω (πιθανά σενάρια κ.α.). Όμως πέρα από αυτό μου αρέσει να διαβάζω βιβλία, καθώς μέσα από αυτά μαθαίνω νέα πράγματα, διευρύνω τον πνευματικό μου ορίζοντα και ταξιδεύω σε άλλους κόσμους, πολύ πιο διαφορετικούς από τον δικό μας
Παναγιώτης Τρακόσας, Β7



Noche estrellada y lectora (ilustración de Mateja Lukežič)
Εμένα μου άρεσε το βιβλίο που διάβασα γιατί ήταν πολύ ενδιαφέρον. Αυτό που μου τραβούσε την προσοχή ήταν ότι ο συγγραφέας συνδύασε πραγματικότητα με τον ψηφιακό κόσμο. Ενώ ταυτόχρονα κάνει χιούμορ αρκετά τακτικά. Το να διαβάζεις βιβλία στον ελεύθερο χρόνο σου είναι κάτι διασκεδαστικό τουλάχιστον για εμένα. Εγώ διαβάζω βιβλία που είναι ενδιαφέροντα και μου τραβούν την προσοχή.
Πόπη Παντελάκη, Β5


Qué lee la princesa? (ilustración de Olga Esther)
Το βιβλίο που διαβάσαμε στην τάξη ήταν πολύ ωραίο και είχε πολλά μηνύματα και όλα αυτά με έκαναν να αναθεωρήσω τα πιστεύω μου και τις αρχικές απόψεις μου. Σίγουρα κέρδισα κάτι από όλο αυτό και πιστεύω πως  ο καθένας διαβάζοντάς το θα διευρύνει τον ορίζοντά του και θα αποκτήσει καινούργιες ιδέες και γνώμες.
Κατερίνα Χατζηστέργου, Β7


Σε εμένα μου αρέσει να διαβάζω, αλλά όχι και συνέχεια γιατί μερικά βιβλία δεν μου αρέσουν.
Αθηνά Τρουμούση, Β7



Libros, lectores y redes sociales no tienen porque estar reñidos, se pueden combinar perfectamente y salir ambos beneficiados (ilustración de  Brian Fitzgerald)
 Η αλήθεια είναι ότι δεν διαβάζω βιβλία γιατί δεν μου αρέσουν. Ο πυροβάτης των αστεριών μου άρεσε πάρα πολύ γιατί όταν διάβασα την πρώτη σελίδα ως την τελευταία είχα μια αγωνία να δω τι θα γίνει στην συνέχεια. Τέλος ήταν μια ωραία εμπειρία και πιστεύω μετά από αυτό το απίστευτο βιβλίο θα αρχίσω να διαβάζω και άλλα.
Νίκος Χόνδρος



Η σχέση μου με τα βιβλία είναι πολύ καλή. Όσο ήμουν μικρός μου διάβαζαν οι γονείς μου κάθε βράδυ πριν πάω για ύπνο. Τώρα πια που μεγάλωσα διαβάζω βιβλία συνήθως στον ελεύθερό μου χρόνο και πριν κοιμηθώ. Είναι κάτι το οποίο με χαλαρώνει. Θεωρώ ότι το διάβασμα είναι γενικότερα ένας καλός τρόπος για να περάσουμε τον χρόνο μας.
             Παναγιώτης Τσολάκης, Β7



Εμένα προσωπικά δεν πολύ μου αρέσει να διαβάζω βιβλια, αλλά αν μου πει ο καθηγητής να διαβάσω θα διαβασω ….Γι'αυτό για εμένα ήταν πάρα πολύ ωραίο το βιβλίο ( από τα καλύτερα που έχω διαβάσει.)
Τάσος Τσόκας, Β7


El mundo se ve más interesante y amplio, más rico y cultural, más diverso y tolerante… a través de los libros (ilustración de Jennifer Tapias Derch)
Εμένα μου αρέσει να διαβάζω, γιατί η εμπειρία και οιγνώσεις που αποκτάς, οι εικόνες που σου δημιουργούνται και οι περιπέτειες-ιστορίες που ζεις, τις συναντάς μόνο στο μαγικό κόσμο ενός βιβλίου.
Στέλλα Φραγκάκη, Β7




Luz entre sombras, lectura (ilustración de Jérémie Decalf)
Εμένα μ αρέσει να διαβάζω βιβλία αλλά όχι πάντα, επειδή μερικά δεν τα βρίσκω τόσο ενδιαφέροντα. Συγκεκριμένα αυτό το βιβλίο το διάβασα ανυπομονώντας να φτάσω στο τέλος και καθ όλη τη διάρκεια που διάβαζα, από το βιβλίο μου πέρασαν και κάποια μηνύματα.
Μουσταφά Χατζηφειζουλάχ, Β7


Το βιβλίο αυτό παρόλο που δεν είμαι τύπος που διαβάζει βιβλία μου άρεσε αρκετά. Θα μπορούσα να πω πως ήταν μια ευχάριστη εμπειρία γιατί περνούσε μηνύματα.
Διονύσης Τσάτσα, Β7



image
Γενικά  δεν μου αρέσει να διαβάζω βιβλία στον ελεύθερο μου χρόνο γιατί προτιμώ να τον περνώ στο ίντερνετ παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια.Το βιβλίο που μου δόθηκε η ευκαιρία να διαβάσω ήταν ενδιαφέρον γιατί μιλάει για την ζωή ενός έφηβου που έχει ένα πρόβλημα υγείας. Ήταν ευχάριστο το διάβασα  εύκολα και πέρασε ο χρόνος κάνοντας κάτι διαφορετικό.
Δημήτρης Χαρτοφύλλης, Β7


 (Όλες οι εικόνες είναι από εδώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: