Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2010

Ταξίδι στο παρελθόν... Συνέντευξη από τον Φ. Νίτσε...




Γεια σας κ.Νίτσε. Ονομάζομαι Μιράντα Νόμπιλε και χαίρομαι πολύ που σας συναντώ με τη βοήθεια της χρονομηχανής! Θα ήθελα να σας υποβάλλω κάποιες ερωτήσεις. Πού γεννηθήκατε και πότε;

Γεννήθηκα στις 15 Οκτωβρίου του 1844 στην πόλη Ράϊκεν κοντά στη Λειψία.
Τι έχετε σπουδάσει;
Σπούδασα κλασσική φιλολογία στη Βόννη και τη Λειψία.
Πότε διοριστήκατε;
Στα 25 μου διορίστηκα καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία.
Και από κει ξεκίνησε ένα λαμπρό μέλλον για σας.
Ναι εκεί ξεκίνησε το συγγραφικό μου έργο.
Ακούγεται συνεχώς ότι είστε κατά του Χριστιανισμού. Γιατί στρέφεστε εναντίον του;
Παραδέχομαι πως είμαι επικριτής των κατεστημένων απόψεων, παρόλο που προέρχομαι από θρησκευόμενη οικογένεια.. Αυτό συμβαίνει, γιατί πιστεύω ότι δεν μας καθορίζει τη ζωή ο Θεός.
Γι’ αυτό σας χαρακτηρίζουν και υπαρξιστή;
Ναι, γιατί πιστεύω ότι ο άνθρωπος πρέπει να δημιουργεί τη δική του ύπαρξη ανάλογα με τις συνθήκες και το περιβάλλον.
Αληθεύει το γεγονός ότι παραλίγο να γίνετε λοχαγός;
Ναι, αληθεύει. Αυτό συνέβη όταν κατατάχτηκα το 1867 στο πυροβολικό σώμα του Νάουμπουργκ.
Και γιατί απορρίψατε αυτή τη θέση; Πολλοί κάνουν αρκετά χρόνια για να τους δοθεί αυτή η ευκαιρία!
Δεν την απέρριψα. Αλλά είχα ένα σοβαρό τραυματισμό, που δεν με καθιστούσε ικανό για τέτοιου είδους υπηρεσίες.
Λυπάμαι πολύ. Πείτε μου τι άλλες δουλειές κάνατε;
Δούλεψα στη γερμανική εφημερίδα Deutsche Allgemeine ως κριτικός όπερας και παράλληλα ως βιβλιοκρικός στο περιοδικό Literarisches Zentralblatt.
Ενδιαφέρουσες δουλειές.
Ναι, ήταν ενδιαφέρουσες εμπειρίες.
Επίσης, γνωρίσατε τον Ρίχαρντ Βάγκνερ όταν επιστρέψατε στη Λειψία, μετά το ατύχημα στο πυροβολικό σώμα. Φαντάζομαι πως η συνάντηση μαζί του θα ήταν συγκλονιστική εμπειρία.
Ναι, ο Βάγκνερ με επηρέασε σημαντικά καθώς θαύμαζα το έργο του και τον ίδιο και αποτέλεσε ένα είδος πατρικής φιγούρας για μένα.
Πριν μου αναφέρατε ότι διοριστήκατε στο πανεπιστήμιο της Βασιλείας. Εκεί τι διδάξατε;
Δίδαξα Ιστορία της αρχαίας Ελληνικής Ποίησης, αλλά και τις Χοηφόρες του Αισχύλου, μέχρι που ξεκίνησε ο Γαλλοπρωσικός πόλεμος το 1870.
Σας κάλεσαν να υπηρετήσετε;
Όχι, ήθελα να το κάνω εθελοντικά, ήθελα να βοηθήσω την Πρωσία, αλλά δεν μου το επέτρεπε η διοίκηση του πανεπιστημίου και έτσι πρόσφερα τις υπηρεσίες μου ως βοηθός νοσοκόμου. Εκεί κατάλαβα την σκληρότητα του πολέμου, αφού επέλεξα να έρθω αντιμέτωπος μαζί της και προσβλήθηκα από πολλές αρρώστιες.
Θα ήθελα να μου πείτε μερικά βιβλία σας για να κλείσουμε την συνέντευξη.
Το «Πέρα από το καλό και το κακό», το οποίο κυκλοφόρησε το 1886, την «Χαρούμενη γνώση» το 1882, τη «Γέννηση της τραγωδίας» το 1872, και το «Λυκόφως των ειδώλων», το 1888.
κ. Νίτσε σας ευχαριστώ για τη συνέντευξη που μου παραχωρήσατε και μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά ένα τόσο σπουδαίο φιλόσοφο!
Και εγώ σας ευχαριστώ μιας και είναι χαρά μου να γνωρίζω νέους ανθρώπους!

Δεν υπάρχουν σχόλια: