Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ

1937, πατρικό σπίτι Νίκου Καζαντζάκη Ηράκλειο Κρήτης   





-Γειά σας κύριε Καζαντζάκη. Μήπως έχετε χρόνο να σας κάνουμε κάποιες ερωτήσεις;

-Γειά σας. Φυσικά, με μεγάλη μου ευχαρίστηση!

-Θα θέλαμε να μας μιλήσετε λίγο για τον τόπο και την οικογένεια σας.

-Γεννήθηκα στις 18 Φεβρουαρίου του 1883 στο Ηράκλειο της Κρήτης, σε μια εποχή που το νησί αποτελούσε μέρος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ο πατέρας μου, Μιχάλης Καζαντζάκης, ήταν έμπορος γεωργικών προιόντων και κρασιών. Την μητέρα μου την έλεγαν Μαρία.

-Είσαστε μοναχοπαίδι;

-Όχι έχω δύο αδελφές ακόμη.

-Μήπως μπορείτε να μας μιλήσετε για τις σπουδές σας και την πρώτη σας γνωριμία με την συγγραφή.

-Έβγαλα το γυμνάσιο στο Ηράκλειο και το 1902 εγκαταστάθηκα στην Αθήνα, όπου άρχισα να σπουδάζω νομικά. Το 1907 έφυγα για μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι. Παράλληλα είχα αρχίσει να δημοσιεύω διάφορες κριτικές μελέτες.

-Για πείτε μας περισσότερα για την προσωπική σας ζωή και τις φιλίες σας.

-Το 1910 εγκαταστάθηκα στην Αθήνα και το 1911 παντρεύτηκα τη Γαλάτεια Αλεξίου στο Ηράκλειο, αν και φοβόμουν τις του πατέρα μου. Στον Α’ Βαλκανικό πόλεμο κατατάχθηκα εθελοντής και αργότερα συνεισέφερα στην ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου.

-Ασχοληθήκατε ποτέ με άλλα επαγγέλματα;

-Ναι, και μάλιστα δεν μου βγήκε σε καλό, αφού η επιχείρηση ξυλείας που δοκίμασα να ανοίξω το 1915 μαζί με τον Ιωάννη Σκορδίλη στο Άγιο Όρος, απέτυχε.

-Μάλιστα έχουν ακουστεί πολλά για τον έρωτα σας με την Ελένη Σαμίου.

-To ξέρω, πολλοί είναι ενάντια στη συμβίωση των ανθρώπων χωρίς γάμο. Με την Ελένη ήμασταν μαζί 21 χρόνια και τελικά το 1945 την παντρεύτηκα μόνο και μόνο γιατί ήθελα να πάω στις Η.Π.Α με τον Άγγελο Σικελιανό και την γυναίκα του.

-Όλοι ξέρουμε ότι είσαστε επαναστατικό πνεύμα και έχετε ξεσηκώσει πολλές αντιδράσεις. Θέλετε ναι μας μιλήσετε για αυτό;

-Το 1930 ήταν να με δικάσουν για αθεϊσμό, για την Ασκητική αλλά η δίκη δεν έγινε ποτέ. Επίσης, έχω κατηγορηθεί για ιεροσυλία, με βάση απόσπασμα από τον Καπετάν Μιχάλη και για τον τελευταίο πειρασμό. Η Εκκλησία απαίτησε να μην εκδίδονται τα έργα μου αλλά εγώ τους απάντησα: “ Mου δώσατε μια κατάρα Άγιοι πατέρες, σας δίνω μια ευχή. Σας εύχομαι να είναι η συνείδηση σας τόσο ηθικοί και θρήσκοι όσο είμαι εγώ”.

-Πάρα πολύ ενδιαφέρον. Ακόμη, γνωρίζουμε όλοι πως έχετε τιμηθεί με πολλά βραβεία και διακρίσεις. Τι έχετε να πείτε για αυτό;

- Έχω τιμηθεί με βραβείο Ειρήνης στη Βιέννη το 1956. Επίσης έχω προταθεί 3 φορές για βραβείο Νόμπελ.

-Σας ευχαριστούμε πολύ για τον πολύ για τον χρόνο σας! Ήταν μεγάλη μας τιμή!

-Εγώ σας ευχαριστώ!



Ο Νίκος Καζαντζάκης πέθανε στις 26 Οκτωβρίου 1957 από βαριά μορφή ασιατικής γρίπης. Η σορός του μεταφέρθηκε στο Ηράκλειο, Στον τάφο του Νίκου Καζαντζάκη χαράχθηκε η επιγραφή: Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι λέφτερος.


Γιώργος Σαβιολάκης, Γ4

Δεν υπάρχουν σχόλια: