Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Ελένη Κατσαμά : Μια .....ηλεκτρονική συνέντευξη!

Φίλες και φίλοι αναγνώστες, σας είχαμε υποσχεθεί μια συνέντευξη με την κ.Κατσαμά για το βιβλίο της "Κοσμοδρόμιο". Οι αναγνώστες μας έθεσαν τις ερωτήσεις και τις αποστείλαμε ηλεκτρονικά στην συγγραφέα,η οποία ήταν ταχύτατη και μας απέστειλε πολύ γρήγορα τις απαντήσεις! κ.Κατσαμά σας ευχαριστούμε πολύ και για το βιβλίο σας και για την καλή σας διάθεση να μας απαντήσετε (μα τόσο γρήγορα!) σε όλα τα ερωτήματα μας! Ευχής έργον θα ήταν και μια συνάντηση εκ του σύνεγγυς!





1)Ποιες ήταν οι πηγές που χρησιμοποιήσατε για να γράψετε τις ιστορίες σας;

Διάβασα εφημερίδες, κυρίως από το διαδίκτυο, είδα ντοκιμαντέρ, παρακολούθησα κινηματογραφικές ταινίες από τις χώρες που δεν γνώριζα καθόλου, διάβασα βιβλία για διάφορα θέματα για τα οποία δεν είχα ιδέα -όπως για θέματα ναυσιπλοϊας. Καθοριστική ήταν όμως η γνωριμία μου με μία Κολομβιανή που μου εκμυστηρεύτηκε την κατάσταση που επικρατούσε στη χώρα της, καθώς και με ένα ζευγάρι Νεοζηλανδών που μου περιέγραψαν πόσο θαυμάσια είναι η πρώτη ανατολή του κόσμου από τη μικρή τους πόλη.

2)Τι συμβολίζει το εξώφυλλο του βιβλίου;

Συμβολίζει την ευαισθησία και την ανασφάλεια των εφήβων. Συμβολίζει και τη βία που κρύβουν πολλές φορές μέσα τους. Πίσω από μια μάσκα είναι εύκολο να μην είσαι ο εαυτός σου.

3)Γιατί οι περισσότεροι ήρωες του βιβλίου είναι αγόρια;

Μα τι καλή ερώτηση και πόσο δύσκολο να την απαντήσω! Λοιπόν θα έλεγα για δύο λόγους. Αρχικά επειδή είμαι κορίτσι και μου αρέσει να εξερευνώ τους χαρακτήρες των αγοριών. Κι έπειτα μεγάλωσα λίγο σαν αγόρι, παίζοντας με αυτοκινητάκια αντί για κούκλες, σκαρφαλώνοντας σε δέντρα και φωνάζοντας μαζί με τα αγόρια της γειτονιάς!

4)Για ποιο λόγο διαλέξατε τον εν λόγω τίτλο για το βιβλίο;

Με παίδεψε λίγο ο τίτλος είναι η αλήθεια. Ήθελα να δώσω έναν τίτλο που θα αφορούσε όλο το βιβλίο συνολικά κι όχι κάποιου συγκεκριμένου διηγήματος (σε αυτή την περίπτωση θα το ονόμαζα “Ο Βέρικ στο φεγγάρι”, που είναι κι από τις αγαπημένες μου ιστορίες).
“Κοσμοδρόμιο” λέγεται το διαστημικό κέντρο της Ρωσίας, απ' όπου εκτοξεύονται διαστημόπλοια για να εξερευνήσουν κόσμους του σύμπαντος. Και η δική μου απόπειρα λίγο πολύ αυτή ήταν: Να εξερευνήσω, τόσο εγώ όσο κι οι αναγνώστες, νέους κόσμους κι ύστερα να επιστρέψουμε στον δικό μας, με τον πλούτο που αυτοί οι νέοι κόσμοι θα μας έδιναν.

5)Μας δίνετε την εντύπωση ότι δεν ολοκληρώνεται την ιστορία κάθε διηγήματος. Αυτό έγινε εσκεμμένα;

Στις περισσότερες ιστορίες, “παρεμβαίνω” στις ζωές των χαρακτήρων, περιγράφοντας αυτά που συμβαίνουν. Οι ζωές τους όμως δεν σταματούν μετά τη δική μου αφήγηση. Συνεχίζονται. Ίσως γι' αυτό δίδεται αυτή η εντύπωση.

6)Δυσκολευτήκατε να εντάξετε σε ένα βιβλίο τόσα πολλά θέματα;

Όχι ιδιαίτερα. Θα δυσκολευόμουν αν έγραφα μία ιστορία. Όμως είχα τη δυνατότητα να “απλώσω” τα θέματά μου σε πολλές.

7)Γιατί επιλέξατε να μπει στο εξώφυλλο του βιβλίου το συγκεκριμένο απόσπασμα ;

Άλλη μία πολύ εύστοχη ερώτηση! Αυτή η πρόταση με το ραδιόφωνο και τα παράσιτα μού άρεσε πολύ. Όταν την ξαναδιάβασα για να απαντήσω στην ερώτησή σας κατάλαβα γιατί την είχα διαλέξει ανάμεσα σε τόσες άλλες. Είναι μια προσπάθεια επικοινωνίας. Σημαίνει: “Θέλω να επικοινωνήσω με τον κόσμο με όλες μου τις δυνάμεις”.

8)Γράφοντας το βιβλίο είχατε στο μυαλό σας ότι απεθύνεστε μόνο σε νέους ανγνώστες;

Όχι. Δεν το σκεφτόμουν αυτό. Έλεγα πως είναι ένα βιβλίο για όλους.

9)Στη σελ.107 του βιβλίου αλλά και σε άλλα σημεία των διηγημάτων η παρουσίαση της εξέλιξης είναι κινηματογραφική. Πως προέκυψε αυτός ο τρόπος παρουσίασης;

Υποθέτω επειδή βλέπω πολλές ταινίες! Αλλά θυμάμαι πολύ καλά όταν έγραφα αυτό το κομμάτι της σελίδας 107. Ήταν σαν να ξεδιπλωνόταν μπροστά στα μάτια μου η σκηνή κι εγώ απλώς την περιέγραφα. Μου αρέσει αυτός ο τρόπος γιατί είναι άμεσος, λιτός και κάποιες φορές οδηγεί σε κορύφωση της ιστορίας.

10)Στο βιβλίο σας χρησιμοποιείτε αρκετα συχνά τη λέξη φίδι. Εμπεριέχει
καποιο συμβολισμό για σας;

Πραγματικά. Μα είστε πολύ παρατηρητικοί αναγνώστες! Το φίδι είναι ίσως κάτι περισσότερο από ένα επικίνδυνο ερπετό. Μπορεί να γίνει φίλος, όπως αποδεικνύεται στην πρώτη ιστορία, ή να βοηθήσει έναν συγγραφέα να περιγράψει μία ελικοειδή διαδρομή, ή απλά να γίνει η αφορμή για να αλλάξουμε δρόμο! Έχουμε στο μυαλό μας τα φίδια σαν μοναχικά, ή επιθετικά, ή ύπουλα πλάσματα. Νομίζω πως αυτό τα αδικεί λίγο, όπως ίσως αδικεί και τους λύκους. Τα πράγματα δεν έχουν πάντοτε μία όψη. Οφείλουμε να τα βλέπουμε από πολλές οπτικές γωνίες.

  

Δεν υπάρχουν σχόλια: