Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019

Αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα - Ο δρόμος της διαφυγής "Un Sac de Billes"

Η 27Η Ιανουαρίου έχει επιλεχτεί από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών ως Διεθνής Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος.  Επιλέχθηκε, διότι την ημέρα εκείνη του 1945, τα προελαύνοντα σοβιετικά στρατεύματα απελευθέρωσαν το μεγαλύτερο στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Άουσβιτς - Μπίρκεναου στην Πολωνία. Στη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, της μεγαλύτερης γενοκτονίας στην παγκόσμια ιστορία, υπολογίζεται ότι μόνο στα στρατόπεδα εξολόθρευσης θανατώθηκαν, με τουφεκισμό, καταναγκαστική εργασία, απαγχονισμό και δηλητηριώδη αέρια περίπου τρία εκατομμύρια Εβραίων. Το σύνολο των Εβραίων που θανατώθηκαν από την άνοδο του Ναζιστικού Κόμματος στην εξουσία μέχρι την κατάρρευσή του ανέρχεται σε έξι περίπου εκατομμύρια.

 Στα πλαίσια αυτής της Μέρας Μνήμης παρακολουθήσαμε με τους μαθητές του Γ2 της ταινία Un Sac de Billes – Ο δρόμος τηςδιαφυγής. Στην υπό γερμανική κατοχή Γαλλία, δύο νεαρά αδέλφια εβραϊκής καταγωγής, ο Μορίς και ο Ζοζέφ, θα βρεθούν μόνοι τους απέναντι στους θανάσιμους κινδύνους που εγκυμονεί το πολεμικό κλίμα στη χώρα. Θα επιδείξουν απίστευτο θάρρος, κουράγιο και εφευρετικότητα, ώστε να αποδράσουν από τη ναζιστική εισβολή και να προσπαθήσουν να επανενωθούν με την οικογένεια τους.
Οι μαθητές είδαν την ταινία, απάντησαν στο φυλλάδιο εργασίας και ακολούθησε συζήτηση στην τάξη. Η συνολική δραστηριότητα άρεσε στους μαθητές οι οποίοι, παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον την ταινία και συγκινήθηκαν από την αληθινή ιστορία που διαπραγματεύεται. Ακολουθούν ενδεικτικές απαντήσεις τους στις ερωτήσεις του φυλλαδίου.


Ερώτηση 1η :
Αν και ο Τζο όταν τέλειωσε ο πόλεμος εξακολουθεί να είναι παιδί, οι συνθήκες τον ανάγκασαν να ωριμάσει γρηγορότερα. Όταν θα επιστρέψει στο Παρίσι το 1944 δε θα είναι πια «κλαψιάρης» , όπως τον κοροϊδεύει αρχικά ο αδερφός του. Ακολουθεί μια σειρά γεγονότων τα οποία άλλαξαν τον Τζο και από παιδί έγινε ενήλικας. Να γράψετε ποιο μάθημα πήρε ο Τζο από καθένα από αυτά τα γεγονότα.
          Ταξίδι με τρένο στο Dax. Πονηριά.
          Απόδραση στην ελεύθερη ζώνη μέσα από το δάσος. Υπομονή
          Ταξίδι μέσα από την ελεύθερη ζώνη στη Νις. Υποστήριξη από τον αδερφό του
          Δουλεύοντας στη μαύρη αγορά στη Νις. Ικανότητες συναλλαγής
          Συμμετοχή στο σχολείο New Harvest. Καχυποψία, επιφυλακτικότητα
          Σύλληψη από τους Ναζί μαζί με τον αδερφό του Μορίς και τον Φέρντιναντ και εγκλεισμός στο ξενοδοχείο Εξέλσιορ. Ψυχική αντοχή, απόκρυψη βαθύτερων συναισθημάτων, τόλμη, θάρρος
          Εργασία για τον Αμβρόσιο Μανσελιέρ και την οικογένεια του. Διεκδικητικότητα, υπομονή, συμβιβασμός
          Επιστροφή στο Παρίσι μετά την Απελευθέρωση. Αποδοχή του θανάτου του πατέρα, τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο.

2η ερώτηση :Ποιος ήταν ο αγαπημένος σας ήρωας;
Ο αγαπημένος μου ήρωας ήταν ο Ρομάν, ο πατέρας. Αυτό γιατί νοιαζόταν για την οικογένεια του και πάντα τους προστάτευε, μαθαίνοντας τα παιδιά του τις δυσκολίες που έχει ο έξω κόσμος. Επίσης ήταν οα αγαπημένος μου ήρωας γιατί αν και ο κόσμος γύρω του κατέρρεε, πάντα έμενε δυνατός, με ψηλά το κεφάλι, πάντα πρόθυμος να σώσει την οικογένεια του. Τέλος, θαύμασα τον τρόπο που σκληραγώγησε τα παιδιά του δείχνοντας τους πόσο σκληρός και άδικος είναι ο κόσμος.
Καλλιόπη Δρόσου

Ο αγαπημένος μου ήρωας ήταν ο Μορίς. Ο λόγος που μου άρεσε είναι επειδή μου κέντρισε το ενδιαφέρον ο ρόλος του καθώς, αν και κινδύνευε ο ίδιος, αγωνιούσε αλλά και νοιαζόταν για τη ζωή του αδερφού του. Ήταν θαρραλέος. Ένας έφηβος που αναγκάστηκε να αφήσει το σχολείο του λόγω των συνθηκών και παρόλα αυτά δεν τα παράτησε.
Μαρία Ηλιοπούλου

Ο αγαπημένος μου ήρωας ήταν ο καθολικός ιερέας, διότι ρίσκαρε τη ζωή του για να σώσει δυο παιδιά που δε γνώριζε.
Κλεομένης Καρτέρης

Ο αγαπημένος μου χαρακτήρας είναι ο Μορίς, ο αδερφός του Τζο, διότι παρά τις πλάκες που έκανε και οι οποίες ήταν αρκετά σημαντικές, γιατί ελάφρυναν την ατμόσφαιρα , στις δύσκολες στιγμές έμενε ψύχραιμος και μεριμνούσε για το μικρό του αδερφό. Τέλος προτιμούσε , όπως είπε και ο ίδιος, να πεθάνει αυτός και να ζήσει ο Τζο.
Σωτήρης Καβαδάκης

Ο αγαπημένος μου χαρακτήρας είναι ο καθολικός ιερέας, γιατί παρόλο που δεν ήξερε τα παιδιά, κατάλαβε ότι δεν είχαν χαρτιά , επειδή δεν ήταν ενήλικοι ακόμα και τους βοήθησε. Πιο πολύ μου άρεσε που τους είπε να τρώνε το μήλο για να χαμογελάνε και να μην καταλαβαίνουν οι Γερμανοί το ύφος τους.
Γιώργος Κεφαλιανός

Ο αγαπημένος μου χαρακτήρας ήταν ο Τζο, γιατί παρόλα αυτά που πέρασε , έμεινε πάντα δυνατός και μου φάνηκε πολύ γενναίος και ώριμος.
Κυρανιώ Κουτσούφη

Ο αγαπημένος μου χαρακτήρας ήταν ο μορίς επειδή ήταν πολύ δυνατός και βοήθησε το μικρό του αδελφό να επιβιώσει μέχρι να απελευθερωθεί η Γαλλία. Και δεν τα παράτησε , παρότι φοβόταν για το τι θα συνέβαινε και είχ ένα φροντίζει και το μικρό του αδελφό.
Τζέσι Κοτσιάι

Ο αγαπημένος μου ήρωας ήταν ο καθολικός ιερέας, γιατί κυριολεκτικά ρίσκαρε τη ζωή του, για να μπορέσει να σώσει το Τζο και το Μορίς. Ίσως πίστευε ότι ήταν καθήκον του ως ιερέας.
Θεοδόσης Διακογιάννης

Σίγουρα όλοι οι ηθοποιοί έπαιξαν τέλεια. Όμως αν ήταν αν επιλέξω κάποιον αυτός θα ήταν ο Μορίς. Ο Μορίς πειράζει και κάνει αστεία στο Τζο, ήταν πολύ καλός αδερφός και πολύ συμπαθητικός!
Δημήτρης Κανέλλης

3η ερώτηση
Είστε ο Τζο και γράφετε σε μια σελίδα του ημερολογίου σας ποια γεγονότα σημάδεψαν τη ζωή σας στη διάρκεια του επίπονου αυτού ταξιδιού διαφυγής.
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
Μόλις χτες γύρισα από την ελεύθερη ζώνη στο Παρίσι και έμαθα ότι ο πατέρας μου πήγε κοντά στον παππού και τη γιαγιά, στον παράδεισο. Δεν είμαι καλά όλη μέρα, αν και η μαμά λέει ότι θα μας βλέπει από ψηλά και θα χαμογελάει. Πιστεύω ότι είναι χαρούμενος επειδή καταφέραμε να έρθουμε πίσω χωρίς α έχουμε χάσει τη ζωή μας.
Δε μου αρέσει ο πόλεμος, ημερολόγιο. Ελπίζω να μην ξαναζήσω κάτι παρόμοιο, γιατί είμαι σίγουρος ότι αυτή τη φορά θα χαθεί ολόκληρη η οικογένεια μου. Φοβάμαι, μου λείπει πολύ ο μπαμπάς μου. Δε νομίζω ότι θα ξεχάσω ποτέ το ότι έπρεπε να φύγουμε από το σπίτι για να είμαστε ασφαλείς. Είναι παράξενο. Τι κακό υπάρχει στο να είσαι Εβραίος; Γιατί εμείς πρέπει να φύγουμε; Δεν ξέρω αν θα απαντήσει κανείς στην ερώτηση μου.. Σε αφήνω τώρα . Καληνύχτα ημερολόγιο μου!!!
Γαβριέλα Δούσμανη




Δεν υπάρχουν σχόλια: