Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

Ρητορική μίσους - The lesson

 

Mε αφορμή τη σειρά της ΕΡΤ «Το μάθημα» οργανώσαμε μια συνδιδασκαλία με θέμα «Ρητορική του μίσους» με τη συνάδελφο των Αγγλικών κ.Αθηνά Φεραδούρου. 
Η υπόθεση της σειράς- για όσους δεν την γνωρίζουν είναι η εξής: Η Λιάν, 17 ετών, υπέρβαρη, που υποφέρει από χαμηλή αυτοεκτίμηση και την αντισταθμίζει με ένα μεγάλο στόμα, έρχεται σε μια οδυνηρή διαφωνία με τον αριστερό καθηγητή της πολιτικής αγωγής, τον Αμίρ –έναν σεβαστό αλλά αμφιλεγόμενο καθηγητή, πατέρα δύο εφήβων που φοιτούν στο λύκειο όπου διδάσκει, ο οποίος ακόμα αναρρώνει μετά από το διαζύγιο με τη σύζυγό του. Στην τάξη, ο Αμίρ προσπαθεί να επιτρέψει στη Λιάν να εκφράσει τις απόψεις της, αλλά αφού η Λιάν αφηγείται την παρενόχληση, που υπέστησαν αυτή και οι φίλες της από ορισμένους Άραβες νεαρούς στη δημόσια πισίνα, προτείνει μια ρατσιστική, παράνομη λύση: απαγόρευση εισόδου στους Άραβες.

Το μάθημα μας οργανώθηκε ως εξής: Αρχικά πατώντας στο υλικό του
safernet4kids δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο για τους μαθητές  για να δούμε τι γνωρίζουν για το θέμα. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα μικρό απόσπασμα από την ονλαιν συζήτηση της Στέγης με θέμα τη ρητορική μίσους και συγκεκριμένα την τοποθέτηση του καθηγητή της Παντείου κ.Δημήτρη Χριστόπουλου, που διευκρίνιζε τις συνιστώσες του θέματος καθώς και ένα βίντεο όπου νέοι και νέες φοιτητές και φοιτήτριες δημοσιογραφίας απαντούν στο ερώτημα.  Ακολούθησε σύντομη συζήτηση με τους μαθητές για το θέμα και δόθηκαν επίκαιρα παραδείγματα για να διευκρινιστούν οι πτυχές του. Την επόμενη ώρα παρακολουθήσαμε από το ERTFLIX αποσπάσματα από το πρώτο επεισόδιο της σειράς και συζητήθηκε η σύγκρουση της Λιαν με τον Αμίρ, τονκαθηγητή. Ακούστηκαν εξαιρετικές απόψεις και πραγματικά ήταν φανερή η επίδραση που άσκησε το θέμα στους μαθητές. Έπειτα την τελευταία ώρα, τα παιδιά χρησιμοποιώντας τα κινητά τους τοποθετήθηκαν στο ερώτημα τι θα έκαναν αν ήταν στην τάξη του καθηγητή – θα έπαιρναν το μέρος της Λιαν ή το δικό του; Ακολουθεί το υλικό και οι απαντήσεις των παιδιών.




 




















Προσωπικά θα τασσομουν υπέρ του καθηγητή. Η ρητορική μίσους που χρησιμοποίησε η Λίαν απέναντι στους Άραβες ,συμπατριώτες της κατά τα άλλα, είναι κατά τη γνώμη μου απαράδεκτη και ηθικά λανθασμένη. Η στοχοποίηση μιας συγκεκριμένης ομάδας ανθρώπων ακριβώς λόγω κάποιας συμπεριφοράς που εκφράζεται από ένα μηδαμινό ποσοστό της ομάδας αυτής, αποτελεί στην ουσία τον ορισμό της έννοιας Ρατσισμός. Πάρα όμως τις προσπάθειες του καθηγητή να εξηγήσει με επιχειρήματα τους λόγους που η άποψη της Λίαν ήταν λανθασμένη, εκείνη συνέχιζε με τη βοήθεια ορισμένων συμμαθητών της να προωθεί την ρητορική μίσους, με εκφράσεις όπως "Θάνατος στους Άραβες". Το χειρότερο από όλα είναι πως τα παιδιά πρότειναν τρόπους για την εκδίωξη των Αράβων από το Ισραήλ που ήταν παρόμοιοι με εκείνους που χρησιμοποίησαν οι Ναζι κατά των ίδιων των Εβραίων στη διάρκεια του Β Παγκοσμίου. Πάρα την εκπαίδευση και την γνώση που τα παιδιά λαμβάνουν επί του θέματος, εκείνα δεν αντιλαμβάνονταν πως τα μέτρα που υποστηρίζαν και προωθούσαν ήταν ανάλογα με εκείνα των Γερμανών, ενώ συγχρόνως πρόβαλαν δικαιολογίες για να αποδείξουν πως μια τέτοια συμπεριφορά είναι λογική για την περίπτωση των Αράβων.

 


Αν βρισκόμουν πάρων, ως μαθητής, σε αυτή την συζήτηση θα έπαιρνα το μέρος του καθηγητή, δηλαδή θα είχα αντίθετη άποψη από αυτή της συμμαθήτριας μου Λίαν. Αυτό συμβαίνει καθώς, η λιαν εξέφραζε ρητορική μίσους, εις βάρος όλων των Αράβων για ένα περιστατικό το οποίο αφορούσε μόνο δύο άτομα που ήταν άραβες. Έτσι, κατά αυτόν τον τρόπο στοχοποιουσε όλους τους άραβες, κάτι το οποίο είναι λάθος, διότι δεν σημαίνει πως  όλοι οι άραβες είναι λάθος αν δύο από αυτούς διαπραξουν κάτι κακό. Ακόμη, η αντιμετώπιση της προς αυτούς είναι απάνθρωπη και για αυτό δικαιολογείται ο χαρακτηρισμός του καθηγητή προς αυτήν ( απέτυχες ως ανθρώπινη ύπαρξη), αφού όπως αναφέρθηκε και παραπάνω τα λεγόμενα της ήταν απάνθρωπα και αισχρά. Από την άλλη μεριά ο καθηγητής προσπαθούσε επανειλημμένα να της εξήγησει πως η στάση της ήταν λανθασμένη με σωστό τρόπο, ενω εκείνη χωρίς καμία προσπάθεια κατανόησης, συνέχιζε την στάση αυτή, κάνοντας επίσης αναφορές στην οικογένεια του καθηγητή, μπροστά σε όλη την τάξη. 

 

 

Θα έπαιρνα το μέρος του καθηγητή διότι προσπαθούσε να βρει μια λύση για το θέμα με τους Άραβες. Ενώ ή λιαν και το 80% των μαθητών προσπαθούσαν συνέχεια να βρούν άλλο ένα πρόβλημα κάθε φορά που ο καθηγητής έβρισκε μια λύση και το χειρότερο ειναι οτι οι μαθητές συμφωνούσαν σε αυτά που έλεγε η λίαν όπως: θάνατος σε όλους τους Άραβες, στην θάλασσα οι Άραβες και άλλα τόσα και δεν μπορώ να φανταστώ πόσο άσχημα θα ένιωθε ένας Άραβας αν ήταν μέσα σε εκείνη την τάξη, ο καθηγητής προσπάθησε με τον πιο ωραίο τρόπο που μπορούσε να τους ηρεμήσει και να τους εξηγήσει αλλά πήγαν χαμένα τα λόγια του. Τελευταίο, πιστεύω πώς δεν έπρεπε να ζητήσει συγνώμη που την πρόσβαλε διότι η ίδια η κοπέλα πρόσβαλε παραπάνω από 10 φορές έναν λαό ή χειρότερα ευχήθηκε θάνατο.

 

Κατά την άποψη μου δικαιολογώ την στάση του καθηγητή. Η Λίαν αρνιόταν να αποδεχτεί το λάθος της και δεν μπορούσε να διευρύνει την σκέψη της για να καταλάβει πως αυτά που υποστήριζε είναι ακραίες θέσεις. Δεν μπορεί κάποιος να υποστηρίζει πως πρέπει να εξοριστούν όλοι οι Άραβες και να τους επιβληθεί θάνατος, άποψη όχι μόνο της Λίαν αλλά σχεδόν όλης της τάξης. Η Λίαν όμως λόγω της υποστήριξης που εισέπραττε έπαιρνε θάρρος και δύναμη για να συνεχίζει να μιλάει αισχρά απέναντι στους Άραβες,σε ολόκληρο το έθνος τους. Ήταν λάθος της να βάλει όλους τους Άραβες σε μια μάζα να τους θεωρεί δηλαδή όλους κακούς επειδή δυο από αυτούς της φέρθηκαν άσχημα. Δεν σημαίνει πως όλοι λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Ο καθηγητής προσπαθούσε διαρκώς να της εξηγήσει πως δεν σκέφτεται σωστά σκέφτεται όπως σκεφτόντουσαν τότε οι Ναζί προτείνει η Λίαν δηλαδή ενεργείς προς του Άραβες όπως έκαναν τότε οι Ναζί προς τους Εβραίους. Και αυτοί συνέχιζε να μην το καταλαβαίνει. Ο καθηγητής αναγκάστηκε έτσι να της δώσει παράδειγμα βγαλμένο από το δικό της και εκείνη έμεινε άναυδη. Εκείνος όμως της ζήτησε συγνώμη αμέσως. Το μίσος της όμως δεν την άφηνε να σκέφτεται καθαρά. Πιστεύω καλά έκανε και της είπε ο καθηγητής πως απέτυχε ως ύπαρξη γιατί κανένας άνθρωπος με εν συναίσθηση δεν θα προέβαλε τέτοιες απόψεις.

 

 

 

Αν ήμουν μαθητής στην τάξη θα έπαιρνα το μέρος των μαθητών επειδή ο καθηγητής έθιξε τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας σε ένα κράτος το οποίο από την στιγμή της γέννησης του πολεμά για την επιβίωση του, η οποίο προσβολή των ενόπλων δυνάμεων προσβάλει τους πολίτες του κράτους αλλά κυρίως όσους πέθαναν για την ελευθερία του έθνους. Επιπλέον, ο καθηγητής αδιαφορεί για την μαθήτρια που έπεσε θύμα ρατσισμού μέσα στην χώρα της από αλλοεθνείς ενώ φαίνεται πρόθυμος να βοηθήσει τους Άραβες παραπάνω από τους μαθητές και τις μαθήτριες του. Προσωπικά πιστεύω ότι μια χώρα πρέπει να φροντίζει πρώτα τους πολίτες της και μετά οποιονδήποτε άλλο και όχι το αντίθετο που υποστηρίζει ο καθηγητής. Τέλος, ο καθηγητής υποστηρίζει ότι οι Άραβες κατοικούσαν πριν τους Ισραηλινούς την περιοχή, κάτι που δεν συνέβη αφού οι Άραβες έδιωξαν τους Ισραηλινούς προ αιώνων κατακτώντας τα εδάφη τους και πρόσφατα επανήλθαν οι Ισραηλινοί στην Μέση Ανατολή.

 

 

Εάν ήμουν παρούσα στην διαφωνία που είχε ο

καθηγητής με την Λιάν θα ήμουν με το μέρος του

καθηγητή. Η Λιάν ξεσηκωσε ένα ολόκληρο τμήμα με τις απόψεις της περί θανάτου των Αράβων, γεγονότα που έχουν ξανασυμβεί στο παρελθόν και δεν είχαν θετικά αποτελέσματα, όπως επισήμανε κ ο ίδιος ο καθηγητής.

Απόψεις σαν της Λιαν κατέληξαν σε ολοκαυτώματα και σε παγκόσμιους πολέμους, ενώ από την άλλη ο

καθηγητής έκανε ένα -ναι μεν κακο-σχόλιο για την

εξωτερική της εμφάνιση κάτι που έγινε όταν ήταν οι

δύο τους και δεν είναι καν θέμα σύγκρισης . Η Λιαν

ανάγκασε τον καθηγητή να φτάσει σε τέτοιο σημείο για να καταλάβει ότι όσα ελεγε ήταν λάθος . Συνεπώς, δεν υπάρχει καμία σύγκριση καθώς η Λιαν έκανε αναφορά προσβαλλοντας ένα ολόκληρο έθνος, μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων που υπήρχαν και μέσα στην τάξη δηλώνοντας δημόσια ότι πρέπει να θανατωθουν οι Αραβες, ενώ ο Καθηγητής έκανε μια αναφορά στην εικόνα της .


 

 

Αν ήμουν μαθητής εκείνης της τάξης θα έπαιρνα το μέρος του καθηγητή. Στην τάξη εκείνη ακούστηκαν αρχικά πολλά ρατσιστικά σχόλια για τους άραβες και συγκεκριμένα <<θάνατος στους Άραβες>> και <<Άραβες στη θάλασσα>>. Η Λίαν ξεσήκωσε το μεγαλύτερο ποσοστό της τάξης και το έφερε εναντίον του καθηγητή ο οποίος πριν από μερικά λεπτά της έδωσε μια δεύτερη ευκαιρία να παραμείνει στο σχολείο μαζί με τους γνωστούς και τους φίλους της, κάτι που ήταν πολύ αγενές και δεν σκέφτηκε τι μπορεί να είχε κάνει ο καθηγητής για να παραμείνει στο σχολείο. Επίσης η μαθήτρια η λίαν έβαλε στο παιχνίδι και την οικογένειά του καθηγητή κάτι που με το οποίο ξεπέρασε τα όρια. Τέλος παρολου που κι ο καθηγητής φέρθηκε στο τέλος λάθος, κάνοντας μια παραλλαγή στα λόγια της <<δεν επιτρέπονται οι Άραβες>> λέγοντας<<δεν επιτρέπονται οι χοντρές>>, πιστεύω ο καθηγητής δεν ήθελε να την προσβάλει και να την πει χοντρή αλλά να την κάνει να καταλάβει για το πώς θα ένιωθε αυτή στη θέση των Αράβων. Βέβαια ο καθηγητής ζήτησε αμέσως συγγνώμη αφού κατάλαβε ότι δεν διατύπωσε σωστά αυτό που ήθελε να πει αλλά τελικά δημιούργησε μια παρεξήγηση.

 

 

 

Σε καμία περίπτωση δεν θα συμφωνούσα

με την άποψη της κοπέλας ούτε θα

χαρακτήριζα σωστη την στάση της απέναντι

στον καθηγητή. Παρόλα αυτά ο καθηγητής

θα έπρεπε ακόμα και αν είχε φτάσει στα

όρια του να μην είχε προσβάλει την κοπέλα

και ιδιαίτερα μπροστά σε όλη την τάξη

λέγοντας της ότι απέτυχε σαν ύπαρξη.

Επιπλέον, μετά που έφυγαν οι μαθητές ο

καθηγητής προσπάθησε και καλά να φέρει

ένα παράδειγμα με εκείνη, για να καταλάβει

πόσο άσχημο είναι αυτό που λέει, και

αναφέρθηκε στην εξωτερική της εμφάνιση,

πράγμα που προφανώς ήταν λάθος και σαν

εκπαιδευτικός θα μπορούσε να

προσπαθήσει να της το εξηγήσει με

οποιονδήποτε άλλο τρόπο

εκτός από αυτόν ( το γεγονός ότι ζήτησε

συγγνώμη ακόμα και αν ήταν αμέσως μετά

από αυτό που της είπε δεν έχει καμία

σημασία, δεν θα έπρεπε γενικότερα να γίνει

αναφορά σε κάτι τέτοιο). Εν πάση

περιπτώσει δεν είναι ότι θα έπαιρνα το

μέρος κάποιου εγώ προσωπικά δεν

συμφωνώ με τις απόψεις της κοπέλας και

θεωρώ την στάση του καθηγητή

απαράδεκτη.

 

 

 

Προφανώς και δεν συμφωνώ με την άποψη της Λ. που ακούστηκε στο τμήμα. ομως ο καθηγητής ,από τη στιγμή που δεν μπορούσε να της το εξηγήσει στο πλαισιο ενός τμήματος, όφειλε να της μιλήσει μετά το μάθημα,αν η πρόθεση του ήταν να καταλάβει το λάθος της θέσης που στήριζε,ώστε να την βοηθήσει να καταλάβει τους λόγους που η συγκεκριμένη άποψη ήταν ρατσιστική. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα ούτε στη προκειμένη καθώς οι προσβολές του (<<απέτυχες στην εργασία απέτυχες σαν ύπαρξη>>) δεν την βοήθησαν να καταλάβει παρά μόνο την γελοιοποίησαν μπροστά στους συμμαθητές της. Ο καθηγητής, ως ένα άτομο με περισσότερη «δυναμη» από μια απλή μαθήτρια, δεν θα έπρεπε να την είχε προσβάλει μπροστά σε ολόκληρο το τμημα. Αν και συμφωνώ με τον καθηγητή πιστεύω ότι η ανικανότητα του να αντιμετώπιση μια δύσκολη κατάσταση που δημιούργησε αυτός για τον εαυτό του και μια μαθήτρια του με αποτρέπει από το να πάρω εξ ολοκλήρου το μέρος του.

 

 

Θεωρώ ότι η μαθήτρια (Λιάν) είχε απαράδεκτη θέση απέναντι στον καθηγητή της, ο οποίος κατέβαλε αμέτρητες προσπάθειες να της εξηγήσει ότι οι απόψεις της πάνω στο θέμα της εκδίωξης των Αραβων, οδηγεί σε ακραίες καταστάσεις καο ακραίες δράσεις.  Η ίδια δεν του επέτρεψε ούτε του άφησε τον χρόνο να της δώσει περισσότερα παραδείγματα εκτός από το κυριότερο και το πιο γνωστό το ολοκαύτωμα των Εβραίων.  Αν και η ιδια Εβραία δεν μπόρεσε να κατανοήσει ότι τα σχέδια για την απαλλαγή από τους άραβες ήταν οι ίδιες κινήσεις πριν 80 χρόνια για την απαλλαγή από τους Εβραίους . Ο καθηγητής φανερά εκνευρισμένος προσπάθησε να παραμείνει ψύχραιμος και να αποφύγει τις φασαρίες.  Ο ίδιος κρατάει ουδέτερη στάση κάτι το οποίο τους πρότεινε ότι θα είναι το πιο σωστό από τη στιγμή που όλοι είμαστε άνθρωποι με οικογένειες και όλοι δικαιούμαστε μια θέση στην κοινωνία χωρίς να μας το αφαιρεί κάνεις.  Η ίδια έβαλε στη συζήτηση και την οικογένειά του καθηγητή προσβλαοντας τους αν και ήταν εντελώς λάθος ή κίνηση της αυτή ο ίδιος της έδωσε την ευκαιρία να μην εμπλέκει τα πράγματα. Όλα ξεκινούν από μια ομάδα ανθρώπων με κοινές απόψεις πάνω στο θέμα της εξολοθρευσης και τη στόχο ποίηση διαφόρων κοινωνικών ομάδων προκαλώντας διάφορους τσακωμούς καο εντάσεις.  Ο καθηγητής από μεριά του την προσέβαλλε μόνο καιβμονο για να της δώσει να καταλάβει ότι δεν μπορούμε να περιθωροποιουμε οτιδήποτε διαφορετικό κάτι που προσπάθησε να εξήγηση και στα άτοκα που ξεσηκωθηκαν και κραυγαζαν συνθήματα ενάντια στους άραβες που προκάλεσαν αναστάτωση.  Δεν θεωρώ ότι ο καθηγητής είχε σκοπό να την κάνει να αισθανθεί άσχημα αντίθετα και ο ίδιος μετάνιωσε για την στάση του ενώ η Λιάν συνέχισε στοχοποιωντας τον ίδιο και δημοσιευόντας ένα βίντεο κατηγορώντας τον και προβάλλοντας τον ίδιο ως προδότη. 

 

 

 

Προσωπικά, θα έπαιρνα το μέρος του καθηγητή σχετικά με το περιστατικό που έγινε στην πισίνα διότι η μαθήτρια ήθελε να απαγορεύσει την είσοδο στην πισίνα μόνο στους Άραβες, οι οποίο ήταν αυτοί που έλεγαν σεξιστικά σχόλια στην φίλη της. Συγκεκριμένα, ανέφερε να φύγουν όλοι οι Άραβες από την χώρα, δηλαδή περιθωριοποιησε αυτήν την κοινωνική ομάδα. Πιστεύω πως ήταν λάθος της που συμπεριέλαβε όλους τους Άραβες μαζί σχετικά με αυτό το περιστατικό καθώς αυτό ήταν μια ρητορική μίσους προς αυτούς. Ένας μαθητής ανέφερε πως αυτό που κάνει δεν ήταν σωστό καθώς αυτή η συμπεριφορά της ήταν ίδια με αυτή που έκαναν οι ναζί στους Εβραίους κάτι το οποίο δεν το καταλαβαινε και η ίδια ασχέτως που ήταν Εβραία. 

 

Αν βρισκομουν στην ταξη, θα επαιρνα το μερος του καθηγητη πολυ ξεκαθαρα.     Αρχικα, το θεμα που θηγει η Λιαν, ειναι οτι 2-3 αγορια αραβικης καταγωγης, εκαναν ακαταλληλα σχολια στη φιλη της οσο βρισκονταν στην πισινα. Η Λιαν, πηρε αυτο το σκηνικο και εβαλε την ετικετα σε ολους τους ανθρωπους αραβικης καταγωγης, πως εχουν την ιδια συμπεριφορα, οπως διακρινουμε απο το σχολιο της: "να απαγορευτει η εισοδος στην πισινα σε ολους τους αραβες", βαζοντας με αυτο τον τροπο ολους τους Αραβες στο ιδιο σακη. Αυτη η προτεινομενη λυση απο μερος της Λιαν ειναι ρατσιστικη, καθως αντι να στοχοποιησει τα αγορια για την συμπεριφορα τους σε ατομικο επιπεδο, στοχοποιει την φυλη απο την οποια καταγονται. Ο καθηγητης φερνει διαφορες παρομοιωσεις για τις γνωμες της Λιαν, οπως για το ολοκαυτωμα που υπεφερε μια ολοκληρη φυλη, των Εβραιων, αλλα δεν φαινεται να την συγκινει, παρολο που η ιδια ανηκει σαυτην. Σχολια με περιεχομενο καθαρα ρατσιστικο εναντια των αραβων, "θανατος στους Αραβες", πιστευω ηταν απολυτως περιττα, αφου η συμπεριφορα αυτη θα μπορουσε να ειναι απο αγορια οποιασδηποτε φυλης, χωρις να γινει τοσο μεγαλο το θεμα.

 

 

 

Εγω αν  ημουν παρων σε εκεινη τη συζητηση, θα επαιρνα το μερος του καθηγητη επειδη οπως εξηγησε και εκεινος η απαντηση της Λιάν να απαγορευσει την εισοδο των Αραβων στην πισινα ή το οτι να τους διωξουν απο την χωρα, ομαδοποιώντας ολους, δεν αποτελει τη λυση του προβληματος. Γιατι ολο αυτο, οπως αναφερεται και ο καθηγητης, θυμιζει πολυ αυτο που εκαναν οι Ναζί στους Εβραίους και δεν θα επρεπε για λαθη που εκαναν 1-2 να τιμωρειται ολο το συνολο του εθνους. 

 


Εάν ήμουν μαθήτρια σε αυτήν την τάξη θα είχα μια ουδέτερη στάση. Πρώτων διότι θα είχε Άραβες μεσα στην τάξη και δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να τους φερθώ ως κάτι κατώτερο μου. Δεύτερον θα σεβομουν τα άτομα που κάνουν πράγματα για εμένα στο χώρο του σχολείου όπως καθαρίστριες, ο νοσοκόμος κτλπ. Τρίτον ναι μεν θα συμφωνούσα με την οργή των ατόμων αυτών αλλά πιστεύω πως υπάρχουνε άπειρες λύσεις και όχι όλο αυτό το ακραίο σκηνικό που διατυπώθηκε στην ταινία. Τέλος εάν ήταν να προτείνω μια μέση λύση σίγουρα δεν θα ήταν να δέσω τους Άραβες και να τους πετάξω στην θάλασσα, αλλά ίσως να απαγορευθεί η είσοδος των ατόμων που δεν επιθυμούν να μπουν στην πισίνα ή ακόμα να υπάρχουν διαφορετικές ώρες μεταξύ αγοριών και κοριτσιών σε περίπτωση που το θέμα φτάσει σε πιο ακραίο επίπεδο.



Εάν ήμουν μαθήτρια σε αυτήν την τάξη θα είχα μια ουδέτερη στάση. Πρώτων διότι θα είχε Άραβες μεσα στην τάξη και δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να τους φερθώ ως κάτι κατώτερο μου. Δεύτερον θα σεβομουν τα άτομα που κάνουν πράγματα για εμένα στο χώρο του σχολείου όπως καθαρίστριες, ο νοσοκόμος κτλπ. Τρίτον ναι μεν θα συμφωνούσα με την οργή των ατόμων αυτών αλλά πιστεύω πως υπάρχουνε άπειρες λύσεις και όχι όλο αυτό το ακραίο σκηνικό που διατυπώθηκε στην ταινία. Τέλος εάν ήταν να προτείνω μια μέση λύση σίγουρα δεν θα ήταν να δέσω τους Άραβες και να τους πετάξω στην θάλασσα, αλλά ίσως να απαγορευθεί η είσοδος των ατόμων που δεν επιθυμούν να μπουν στην πισίνα ή ακόμα να υπάρχουν διαφορετικές ώρες μεταξύ αγοριών και κοριτσιών σε περίπτωση που το θέμα φτάσει σε πιο ακραίο επίπεδο.

 



Εγώ θα έπαιρνα το μέρος του καθηγητή διότι με το που είπε κάτι κακό για την κοπέλα το πήρε πίσω και την συγχωρέσε μετά από όλα αυτά που είπε και τις έδωσε και ευκαιρία για να μην την διώξουν από το σχολείο


Δεν υπάρχουν σχόλια: