Παρασκευή, 6 Μαρτίου 2015

Ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας : Bang bang you are dead


Στα πλαίσια του εορτασμού της ημέρας κατά της ενδοσχολικής βίας και της ευαισθητοποίησης των μαθητών παρακολουθήσαμε με το Γ6 την ταινία Bang bang you are dead.  Η ημέρα αυτή συνδέεται με σειρά δράσεων που γίνεται σε σχολικό επίπεδο.  Πολύτιμο υλικό μπορεί να βρει κανείς σε διάφορους ιστότοπους  αλλά και εδώ. Φυσικά η ενδοσχολική βία δεν είναι ένα φαινόμενο που λύνεται με μέσα σε μια μέρα αφιερωμένη σε αυτή. Ούτε η προβολή μιας ταινίας ή ενός βίντεο θα οδηγήσουν στη συνειδητοποίηση του προβλήματος αλλά μπορεί να αποτελέσουν την αφορμή για γόνιμη συζήτηση με τους μαθητές, για προβληματισμό και παράλληλα για την αναζήτηση λύσεων. Οι εκπαιδευτικοί καθ όλη τη διάρκεια τη χρονιάς συζητούν για το θέμα κάθε φορά που τους δίνεται η ευκαιρία.
Με το Γ6 έχουμε συζητήσει ξανά το θέμα και τα περισσότερα παιδιά,  επειδή συμμετέχουν και στην κινηματογραφική λέσχη του σχολείου,  είναι ενημερωμένα αλλά και ευαισθητοποιημένα για το πρόβλημα.




Οι μαθητές μετά την προβολή της ταινίας συμπλήρωσαν το φύλλο εργασίας που τους δόθηκε και ακολούθησε συζήτηση.  Η συζήτηση επικεντρώθηκε γύρω από το πρόβλημα της βίας που είχε δεχτεί ο Τρέβορ και τον τρόπο με τον οποίο το αντιμετώπισε και επεκτάθηκε στο θέμα της βίας μέσα στο σχολείο.. Βασικοί πρωταγωνιστές στην ταινία ήταν οι γονείς του οι οποίοι αισθάνονταν ντροπή για το γιο τους και για όσα είχαν συμβεί, ο καθηγητής του που προσπάθησε να τον βοηθήσει με κάθε τρόπο, αν και όπως λέει η συνάδελφος του φιλόλογος είναι Δονκιχωτική η συμπεριφορά του,  καθώς και οι συμμαθητές του , που τον αντιμετώπιζαν σαν απόβλητο.
Εστιάσαμε στο βασικό αίτημα του Τρέβορ: του είχαν στερήσει την ταυτότητα του και έπρεπε με κάθε τρόπο να την πάρει πίσω. Είχε νιώσει μηδενικό, είχε αρχίσει να χάνει τον εαυτό του , να γίνεται κάποιος άλλος , να γίνεται η ταμπέλα που του είχαν κολλήσει.  Γι αυτό οδηγήθηκε στην απειλή με τη βόμβα. Η θεατρική παράσταση στην οποία συμμετέχει τον βοήθησε να αντιμετωπίσει τον εαυτό του και να αντιληφθεί ότι ακόμα είχε ανθρωπιά μέσα του και το απέδειξε με το να σώσει τους φίλους και συμμαθητές του από το δολοφονικό τους σχέδιο.
Το βασικό συμπέρασμα στο οποίο καταλήξαμε ήταν ότι τα θύματα της ενδοσχολικής βίας πρέπει να μιλούν για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και να μη φοβούνται. Να μπορούν να αντιδράσουν και να κατονομάζουν τους υπαίτιους.

Ακολουθούν κάποιες από τις σκέψεις των παιδιών για τα συναισθήματα του Τρέβορ όπως εικονίζονται στα δυο στιγμιότυπα της ταινίας.

 Ο Τρέβορ νιώθει σαν  να είναι αόρατος, σαν κανείς να μην τον βλέπει , κανείς  να μην του δίνει σημασία, κανείς να μην τον καταλαβαίνει. Όλοι τον έχουν κάνει να κλειστεί στον εαυτό του  και παράλληλα να μη δείχνει τον πραγματικό του  εαυτό…
Καλομοίρα

Ο Τρέβορ έχει δεχτεί βία από όλους: τους γονείς του, τα παιδιά στο σχολείο ακόμα και από μερικούς καθηγητές του. Κατά τη γνώμη μου ο Τρέβορ ένιωθε μεγάλο πόνο για όλα αυτά εφόσον δε φτάνει που δέχεται ο ίδιος βία , αλλά βλέπει να δέχονται βία και άλλοι φίλοι του, να συμβαίνουν σε αυτούς όσα ο ίδιος έχει περάσει. Λύση σε όλα αυτά είναι το ξέσπασμα του απέναντι σε όλους.
Γκιουλσεβήμ

Ο Τρέβορ νιώθει φοβερή στενοχώρια επειδή δε μπορεί να μιλήσει για όλα όσα βλέπει .
Καλλιόπη

Ο Τρέβορ νιώθει πόνο αλλά δε θέλει να εκδηλώσει τα συμπεράσματα του .Θέλει να τον αφήσουν όλοι ήσυχο αλλά δεν το εκφράζει.
Σεμπάστιαν

Ο Τρέβορ νιώθει πως οι γονείς του δεν του δίνουν πλέον σημασία και το μόνο που κάνουν είναι να του βάζουν κάθε τρείς και λίγο τις φωνές χωρίς καν να τον ακούσουν. Το ίδιο νιώθει και για τους συμμαθητές του στο σχολείο , οι οποίοι τον κοροϊδεύουν και του φέρονται πολύ άσχημα. Το πρόβλημα είναι ότι πιστεύει πως δε μπορεί να τα αντιμετωπίσει όλα αυτά και το μόνο που μπορεί αν κάνει είναι να τα δέχεται υπομονετικά , όσο αντέξει, χωρίς καμιά βοήθεια. Η μοναξιά , ο φόβος είναι τα κύρια συναισθήματα του.
Δημήτρης Χ.

Η αδιαφορία των ανθρώπων γύρω του τον κάνει να αισθανθεί άσχημα. Τα λόγια που λένε, οι φήμες που διαδίδουν γι αυτόν του κάνουν κακό. Δεν είναι κακός, οι άλλοι τον κάνουν κακό. Αισθάνεται κενός και άδειος . Κανείς δεν τον βλέπει, δε νοιάζεται κανένας γι αυτόν, νιώθει μόνος. Προσπαθεί να γίνει κακός για να τρομάξει τους γύρω του και να τον αφήσουν ήσυχο.
Φατμά

Ο Τρέβορ λέγοντας αυτά τα λόγια στην πρώτη εικόνα εννοεί πως οι άλλοι σου παίρνουν το πρόσωπο σου και αναγκάζεσαι να φορέσεις μια μάσκα η οποία δεν είναι ο εαυτός σου .  Αυτό τρώει την καρδιά σου , την οποία κανείς δεν ξέρει αφού φοράς μια μάσκα..Έτσι γίνεσαι αόρατος .Κανείς δεν  καταλαβαίνει τον Τρέβορ ούτε καν οι γονείς του. Κάποιοι έκλεψαν τον αληθινό του εαυτό , του στέρησαν την ταυτότητά του. Έτσι ο Τρέβορ αποφασίζει να βγάλει τη μάσκα από το πρόσωπο του, να ξαναγίνει ο εαυτός του.
Ένι

Το παιδί νιώθει θυμό , πόνο. Νιώθει αόρατος αφού κανείς δεν τον βλέπει και όλοι τον συμπεριφέρονται σαν σκουπίδι και γι αυτό αντιδρά με αυτό τον τρόπο. Θέλει να τον προσέξουν, να του δώσουν σημασία. Πρέπει  να αντιδράσει με κάποιο τρόπο για να καταλάβουν ότι υπάρχει.
Χρυσάνθη

Ο Τρέβορ νιώθει θυμό, αγανάκτηση , λύπη. Δέχεται πίεση από όλους  αφού δεν μπορούν να τον καταλάβουν.
Λευτέρης

Νιώθει λύπη , πόνο, απελπισία, και μοναξιά. Αισθάνεται αόρατος από όλους.
Νικολέτα

Ο Τρέβορ νιώθει μόνος , δεν του δίνει κάνεις σημασία. Βιώνει την ταπείνωση και τον εξευτελισμό κάθε μέρα και για αυτό προσπαθεί να ξεφύγει από την πραγματικότητα. Νιώθει τόσο πόνο που φτάνει σε σημείο να προσπαθήσει να αυτοκτονήσει. Νιώθει σαν να μην υπάρχει, αόρατος. Νιώθει την ανάγκη να κρυφτεί από όλους, να κρύψει το πρόσωπο του, τα συναισθήματα του, τη μοναξιά του. Με το βίντεο που φτιάχνει προσπαθεί να εξωτερικεύσει αυτά που νιώθει γιατί κανείς δεν τον καταλαβαίνει. Νιώθει πως ζει, δεν ζει είναι το ίδιο πράγμα.
Ανδρονίκη

Η εικόνα αναφέρεται στο εσωτερικό κλείσιμο του Τρέβορ, το γεγονός ότι δεν τον καταλαβαίνει κανείς, ότι δε μπορεί να βρει βοήθεια.
Χάρης

Νιώθει θυμό, απόγνωση , έχει χάσει κάθε θέληση για ζωή και ψάχνει αν βρει κάποιο τρόπο να του δώσουν σημασία οι συμμαθητές του. Θέλει να σκοτώσει τα συναισθήματα του και να μεταμορφωθεί σε κάτι άλλο σε κάτι που οι άλλοι αποδέχονται.
Δημήτρης Φ.


(Ακολουθεί το φύλλο εργασίας για την ταινία)






Δεν υπάρχουν σχόλια: