Σάββατο, 15 Φεβρουαρίου 2020

Φιλία: Πρόταση Ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας

Η 3η ενότητα της Νεοελληνικής Γλώσσας Β Γυμνασίου έχει θέμα τη φιλία. Με τη συνάδελφο και φίλη κ.Ελένη Γεωργακά, αφού κάναμε μια μικρή εισαγωγή με βίντεο και συζητήσαμε με τους μαθητές μας, ετοιμάσαμε μια ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με σκοπό τα ίδια τα παιδιά να εμβαθύνουν στο θέμα. Τα κείμενα που διαλέξαμε προσπαθήσαμε να καλύπτουν τις βασικές πτυχές του – τα χαρακτηριστικά της φιλίας και του καλού φίλου αλλά και τη μορφή της φιλίας στις μέρες που κυριαρχεί το διαδίκτυο, εστιάζοντας κυρίως στις αρνητικές πλευρές. Στα φύλλα εργασίας που ετοιμάσαμε συμπεριλάβαμε άρθρα, αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα αλλά και εικόνες που δένουν με το θέμα της φιλίας. Η καθεμιά εφάρμοσε την ομαδοσυνεργατική σε δύο τμήματα της Β Γυμνασίου.
Οι ομάδες των παιδιών δούλεψαν αρκετά ικανοποιητικά, αφού το θέμα τους είναι οικείο, και απάντησαν στα ερωτήματα που είχαμε θέσει, χωρίς να δυσκολευτούν. Ενδεικτικά δημοσιεύουμε κάποιες απαντήσεις τους- από τα τμήματα Β5 και Β7. Η διάρκεια της δράσης αυτής ήταν τρεις διδακτικές ώρες και θα ακολουθήσει μια τέταρτη ώρα μέσα στην επόμενη εβδομάδα στη διάρκεια της οποίας θα συγκεντρώσουμε τα συμπεράσματα των ομάδων σχετικά με τα χαρακτηριστικά της φιλίας, αλλά και τους κινδύνους που κρύβει η διαδικτυακή φιλία.




ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ


ΟΜΑΔΑ Α
Παρόλο που τα κείμενα μιλούν αρκετά διαφορετικά πράγματα έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: την αναφορά στην υπευθυνότητα. Υπευθυνότητα απέναντι στους φίλους μας σημαίνει να τους κάνουμε προτεραιότητα στη ζωή μας, δηλαδή να βάζουμε τις ανάγκες τους πάνω από τις δικές μας. Για παράδειγμα, αν ένας ένας φίλος μας βρίσκεται σε μια δύσκολη κατάσταση , οφείλουμε να τον στηρίξουμε και να ασχοληθούμε μαζί του , ακόμη κι αν έχουμε άλλες υποχρεώσεις. Επιπλέον υπευθυνότητα σημαίνει να υπερασπιζόμαστε το δίκιο του φίλου μας όταν δε μπορεί ο ίδιος να προστατεύσει τον εαυτό του , ανεξάρτητα από τις συνθήκες(ψευδείς κατηγορίες, ενδοσχολική βία κτλ.)Τέλος , είναι πολύ σημαντικό να μην προδίδουμε τους φίλους μας, δηλ. να μην διαδίδουμε τα μυστικά τους ή προσωπικές πληροφορίες γι αυτούς.

Τίτλος στον πίνακα: Ο δεσμός της φιλίας.


ΟΜΑΔΑ Β
Στα δύο κείμενα παρουσιάζονται πολλά χαρακτηριστικά της αληθινής φιλίας, εκ των οποίων τρία είναι κοινά και στα δύο. Ένα χαρακτηριστικό της πραγματικής φιλίας και στο οποίο μπορεί αν δοκιμαστεί μια φιλία είναι όταν ένας εκ των δύο φίλων περνάει μια δυσκολία. Τότε ο αληθινός φίλος ακούγοντας τον φίλο του παίρνει το μισό βάρος της δυστυχίας πάνω του και αποτελεί μια αχτίδα ευτυχίας μέσα στο σκοτάδι της δυστυχίας. Ακόμη και η παραμικρή υποστήριξη του ενός φίλου προς τον άλλον μπορεί να σημαίνει τα πάντα. Δηλαδή η επιβεβαίωση ότι ο ένας βρίσκεται δίπλα στον άλλον συνέχεια, από το πιο μικρό ζήτημα που μπορεί να τον θλίβει έως και τα όρια τςη κατάθλιψης. Οι δυο φίλοι όμως δεν είναι μαζί μόνο στις λύπες αλλά και στις χαρές. Πράγμα το οποίο κάνει όχι μόνο την ευτυχία περισσότερη αλλά μπορεί να την κάνει και διπλάσια σε μέγεθος , διότι η ευτυχία δεν είναι τίποτε αν δεν μπορείς να τη μοιραστείς.
ΤΙΤΛΟΣ: Μια ψυχή σε δύο σώματα.


ΟΜΑΔΑ Γ
Ο αρθρογράφος υποστηρίζει την άποψη ότι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης απομονώνουν και απομακρύνουν τους ανθρώπους. Πολλοί χρήστες των social media πιστεύουν πως θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν περισσότερους φίλους και ότι θα καταφέρουν να γίνουν κοινωνικά αποδεκτοί από τους συνομήλικους τους.
Ο συγγραφέας επίσης θεωρεί πως οι διαδικτυακοί φίλοι δεν είναι ικανοί να αντικαταστήσουν τους πραγματικούς φίλους και να τους βοηθήσουν σε θέματα συμπαράστασης και υποστήριξης. Το διαδίκτυο έχει σχεδόν εξαλείψει την κανονική επικοινωνία. Με τον καιρό θα καταβροχθίσει τον παραδοσιακό τρόπο ομιλίας. Μάλιστα, αρκετοί χρήστες των social media κρύβουν το πραγματικό τους εαυτό πίσω από μια μάσκα, ώστε να ενταχθούν πιο εύκολα στη σημερινή κοινωνία.
Οι απόψεις του αρθρογράφου συμφωνούν με τις απόψεις που διαφαίνονται στο λογοτεχνικό απόσπασμα. Η περιγραφή της κόλασης στο κείμενο, η ιδέα δηλ. ότι οι άνθρωποι δε μπορούν να ιδωθούν και να έρθουν σε οπτική επαφή, καθρεπτίζεται στον τρόπο ανάπτυξης μιας διαδικτυακής φιλίας. Οι άνθρωποι είναι κρυμμένοι πίσω από μια οθόνη, χωρίς να μιλούν πρόσωπο με πρόσωπο , όπως στην κόλαση οι άνθρωποι είναι πλάτη με πλάτη.

ΤΙΤΛΟΣ:Ειλικρινής φιλία/ Με το χέρι στην καρδιά


ΟΜΑΔΑ Δ
Το άρθρο καταγγέλλει ένα σαιτ το οποίο χρησιμοποιείται για την ενοικίαση φίλων. Σύμφωνα με το άρθρο αυτό μπορεί κανείς με δέκα ευρώ την ώρα να αποκτήσεις ένα διαδικτυακό φίλο, οποτε τον θελήσει ή τον χρειαστεί. Εμείς είμαστε της άποψης ότι ένας φίλος δεν εξαγοράζεται με το χρήμα και δεν μπορείς να τον αποκτήσεις όποτε και όπως θες. Η φιλία θέλει χρόνο και πρέπει να καταβάλλεις προσπάθεια ώστε να μη σπάσουν οι δεσμοί της. Τους φίλους τους διαλέγουμε , όχι βάσει της εμφάνισης τους, αλλά εξαιτίας του χαρακτήρα τους. Το ποίημα απαντά στο άρθρο αφού για να νιώσεις άνετα με κάποιον πρέπει να αφιερώσεις χρόνο και να κάνεις θυσίες. Αργότερα θα1 συνειδητοποιήσεις ότι δε χρειάζονται πολλοί φίλοι για να νι1ώθεις καλά, αλλά λίγοι και καλοί.

ΤΙΤΛΟΣ: Το ψεύτικο δέντρο της φιλίας. / Οι αλήθειες πίσω από την οθόνη


ΟΜΑΔΑ Ε
Στα κείμενα παρουσιάζονται δύο βασικά χαρακτηριστικά της φιλίας. Το πρώτο χαρακτηριστικό είναι η συμπαράσταση. Τα αντίστοιχα χωρία στα κείμενα είναι εκεί που λέει: Στη δυστυχία σου θα λυπηθεί… και εκείνος ειλικρινά» και στο δεύτερο «Πεισματικά αυτός….τέτοια μέρα». Αυτό δείχνει ότι οι πραγματικοί μας φίλοι μας συμπαραστέκονται σε όλες τις στιγμές της ζωής μας, ακόμη και στις λύπες και στις χαρές μας και δεν υποκρίνονται σε αυτά που αισθάνονται. Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι ότι ο φίλος αποτελεί προτεραιότητα και δε γνωρίζει από απόσταση. Αυτό φαίνεται στα εξης χωρία: « όταν βρίσκεσαι σε ανάγκη…βρίσκεται μακριά σου» στο πρώτο κείμενο και   « Κι αυτοί που έχω βοηθήσει…..θα τρέξουνε μακριά» στο ποίημα. Αυτό δείχνει ότι ο ένας πραγματικός φίλος δεν παρατάει το φίλο του για άλλα άτομα, άλλες φιλίες ή το δικό του συμφέρον.


ΦΙΛΙΑ: εμπιστοσύνη, χαρά, ανιδιοτέλεια, θυσία, εχεμύθεια, ειλικρίνεια, εκτίμηση, αγάπη






Ακολουθούν οι σύνδεσμοι για τα φύλλα εργασίας.


ΦΙΛΙΑ ΟΜΑΔΑ Α by giota on Scribd




2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια από Κασσάνδρεια, Χαλκιδική!

οι μαθητές του Γ3 και Γ4 είπε...

Σας ευχαριστούμε πολύ.Να είστε καλά!