Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2023

"Ο πυροβάτης των αστεριών": Διαδικτυακή συνάντηση με το συγγραφέα κ.Κούκια

 

Μια πολύ όμορφη Κυριακή ήταν η περασμένη, 12 του Φλεβάρη. Τα μέλη της ομάδας Ανάγνωσης της Α Λυκείου συζήτησαν για το βιβλίο του Θ.Κούκια αλλά και συνομίλησαν μαζί του σε μια διαδικτυακή συνάντηση.

Αρχικά συζητήσαμε το πώς μας φάνηκε το βιβλίο. Η Ουλφέτ διάβασε πολύ ευχάριστα το βιβλίο. Της άρεσε το θέμα του που ήταν πολύ δυνατό και το ότι ασχολούνταν με θέματα της εφηβείας και ξεχώρισε τον Τίτο, τον ήρωα. Στην Ίριδα άρεσε πολύ το χιούμορ του βιβλίου, το ότι ένα παλτό γίνεται η αφορμή για μια περιπέτεια που θα οδηγήσει τον ήρωα έξω από το σπίτι του. πώς ο Σαμίρ έγινε ο αληθινός φίλος του. Η Ειρήνη, βρήκε βαρετή την αρχή του βιβλίου , αλλά έπειτα την τράβηξε η δράση. Αυτό που την εντυπωσίασε είναι πως ο ήρωας παρά την ασθένειά του έκανε πράγματα, δεν ήταν παραιτημένος και αδρανής. Η Βικτώρια βρήκε πολύ ενδιαφέρουσα την προσωπικότητα της Αλίκης , που έλεγε μόνο αλήθειες. Ξεχώρισε ορισμένα αποσπάσματα του βιβλίου: «..Η βροχή είναι το πιο αγαπημένο μου στοιχείο της φύσης. Με κάποιο μαγικό τρόπο με βοηθάει να δραπατεύω για λίγο από την κλεισούρα του σπιτιού και να ταξιδεύω σε άλλους κόσμους. Με κάνει να σκέφτομαι πιο καθαρά και να φτιάχνω όνειρα δικά μου, αντί να ψάχνω τρόπους να ικανοποιώ τα όνειρα των άλλων. […]» (σελ. 17-18) «Δάσκαλε , γιατί δεν αφήνουν τους πρόσφυγες να μπούνε στο σχολείο;  Γιατί δεν έχουν αγαπηθεί στη ζωή τους…… και να κάποιος δεν έχει αγαπηθεί , πώς να μάθει να δείχνει αγάπη;» Η Διονυσία πάλι ξεχώρισε ως ηρωίδα τη Ρούσα, την οποία θα ήθελε να έχει φίλη. Εκείνο που της άρεσε πολύ στο βιβλίο είναι πως ο ήρωας από το πουθενά βρήκε μια αποστολή και βγήκε από την απραξία του. Η Κατερίνα πάλι θεωρεί πως σε αυτό το βιβλίο μοιάζει ένας έφηβος να έχει «ξεράσει» όλα τα συναισθήματά του . Και ενώ στην αρχή είχε μπερδευτεί λίγο με τον ήρωα- πίστευε πως εκφράζει μια στάση τοξικής αρρενωπότητας-  αναθεώρησε στη συνέχεια. Επίσης αυτό που της έκανε εντύπωση ήταν η πολύ καλή σχέση των δύο αδερφών , το πόσο κοντά ήταν παρά τη διαφορά ηλικία στους. Αυτό το βιβλίο μιλάει για την εφηβεία που μόνο τέλεια δεν είναι. Έχει πολύ όμορφες εικόνες, κινηματογραφική δράση , ρεαλιστική, εφηβική γλώσσα. Και φυσικά της άρεσε που ο ήρωας είχε κόλλημα με τον Άρχοντα των δαχτυλιδιών. Η Μαριαλένα μας είπε πώς αυτό που βρήκε μη αναμενόμενο ήταν το χιούμορ του βιβλίου – ο ήρωας διακωμωδούσε τα πάντα. Και παρόλο που ήταν εγκλωβισμένος στο σπίτι του, ο Τίτος ήταν ενημερωμένος για όλα , το διαδίκτυο ήταν η κύρια πηγή πληροφόρησής του. Τέλος της άρεσε που στο βιβλίο υπήρχε ενσωματωμένος στο αυτί του οπισθόφυλλου σελιδοδείκτης. Τέλος η κ. Κρύου αναφέρθηκε στο ότι στο βιβλίο υπάρχει μια πλήρης αναφορά στα θέματα της εφηβείας . Ο συγγραφέας μιλαει για τους έφηβους, για τους γονείς, το φλέρτ, το σχολείο, το μπούλιγκ, τη μοναξιά, τους ηλικιωμένους.


Ο κ. Κούκιας όταν συνδεθήκαμε μας ευχαρίστησε για την πρόσκληση και μας είπε πόσο ζηλεύει τις κάθε είδους λέσχες που γίνονται στα σχολεία και πόσο αλλιώτικα θα ήταν αν όλα αυτά συνέβαιναν και στη δική του εποχή , αν είχε και εκείνος ο ίδιος την ευκαιρία να συμμετέχει σε παρόμοιες δράσεις. Μας είπε πόσο τον έχει βοηθήσει η συναναστροφή του με τους μαθητές του στον τρόπο με τον οποίο εκφράζεται στα βιβλία του. Όπως συνηθίζει να λεει στους μαθητές του «Σας κλέβω τη γλώσσα σας». Ο πυροβατης έχει αγαπηθεί πολύ γιατί αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι άνθρωποι. Οι δύο βασικοί ήρωες του ο Τίτος και η Ρούσα είναι παντελώς διαφορετικοί : ο ένας εσωστρεφής και με πρόβλημα υγείας, η άλλη το δημοφιλές κορίτσι του σχολείου, που τα σόσιαλ μίντια παίζουν καθοριστικό ρόλο στη ζωή της. Παρόλα αυτά βρίσκουν το τρόπο να έρθουν κοντά, ανακαλύπτουν πως έχουν κοινές ανησυχίες, πώς μοιάζουν σαν κομμάτια παζλ που ταιριάζουν. Τώρα αν  να γίνουν φίλοι, ζευγάρι, κανείς δεν το ξέρει. Ο Τίτος όταν αρχίζει η ιστορία έχει πολύ περιορισμένη πρόσβαση στον έξω κόσμο και αυτή η περιπέτεια του δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψει τι συμβαίνει στον έξω κόσμο, πώς λειτουργεί η κοινωνία.

Στη συζήτηση αναφερθήκαμε και στα υπόλοιπα βιβλία του αλλά και στο νέο του που μόλις κυκλοφόρησε και είναι δυστοπικό και αφορά την κυριαρχία της τεχνολογίας στη ζωή μας. Η απορία μας σχετιζόταν με το πώς καταφέρνει να μπει στην εφηβική ψυχολογία και να μας μεταφέρει όλα τα συναισθήματα και τις σκέψεις των ηρώων του με αυθεντικότητα. Ο συγγραφέας μας είπε πως έχει σπουδάσει και Συμβουλευτική και αυτό τον έχει βοηθήσει να είναι καλός ακροατής των εφήβων. Όπως τον έχει βοηθήσει και η διαμονή του σε διάφορα μέρη της Ελλάδας που τον έκανε να δει διαφορετικές συμπεριφορές , τρόπο ζωής και τον ενέπνευσε για τη συγγραφή των βιβλίων του. Εξάλλου του αρέσει να γράφει ιστορίες που έχει δει, ή έχει ζήσει ο ίδιος. Στη συγγραφή συνέβαλε και το πτυχίο της Ισπανικής Φιλολογίας αλλά και η μεγάλη αγάπη του για τη λατινοαμερικανικη λογοτεχνία. Στην ερώτηση των παιδιών για το ποιος ο δικός του αγαπημένος/η συγγραφέας αναφέρθηκε στη Μαργαρίτα Καραπάνου και το βιβλίο της «Ο Υπνοβάτης». Επίσης πρότεινε στα παιδιά να διαβάσουν τα βιβλία της Ελένης Κατσαμά και του Τομ Ρόμπινς- συγγραφείς που χρησιμοποιούν στοιχεία του μαγικού ρεαλισμού στη γραφή τους. Ο τίτλος του βιβλίου του «Ο πυροβάτης των αστεριών» ήταν μια επιλογή που είχε να κάνει με το περίεργο άκουσμα, με την ξεχωριστή σημασία του. Είναι μια αλληγορία που αφορά ένα παιδί που περπατά στα αστέρια όπως ο πυροβάτης στη φωτιά, κάνοντας μια ονειρική διαδρομή. Τέλος ο συγγραφέας αναφέρθηκε στη λυτρωτική επίδραση της λογοτεχνίας στη ζωή του ανθρώπου που είναι ίσως και η πιο καθοριστική συμβολή των βιβλίων.

Ευχαριστούμε πολύ τον κ.Κούκια για τη συνάντηση και ελπίζουμε κάποια στιγμή να συναντηθούμε από κοντά!

Δεν υπάρχουν σχόλια: