Κυριακή απόγευμα και παρά το τσουχτερό κρύο μαζευτήκαμε με τους μαθητές μας της Α γυμνασίου στη βιβλιοθήκη του σχολείου να συζητήσουμε για το βιβλίο "Με τα μάτια του άλλου", της Παόλα Καπριόλο.
Η υπόθεση του βιβλίου: Κάποιο βράδυ, ο νεαρός Λούκα
γίνεται μάρτυρας μιας τραγικής σκηνής, όταν τέσσερις νεαροί βάζουν φωτιά σε ένα
μετανάστη. Ο Λούκα παρακολουθεί σοκαρισμένος δίχως να αντιδράσει. Την επόμενη
μέρα, νιώθοντας ενοχές, καταφέρνει να εντοπίσει τον άντρα στο νοσοκομείο όπου
νοσηλεύεται. Πρόκειται για τον Ράτζιβα από τη Σρι Λάνκα, ένα λαθρομετανάστη που
ζει πουλώντας τριαντάφυλλα. Η απόφασή του να βοηθήσει τον Ράτζιβα θα τον
οδηγήσει στους δρόμους της πόλης, εκεί όπου θα πάρει τη θέση του πλανόδιου
πωλητή και θα βιώσει το φόβο και τα εχθρικά βλέμματα για καθετί ξένο και
διαφορετικό. Η περιπέτειά του θα του χαρίσει μια ανεκτίμητη φιλία που θα τον
"μεταμορφώσει", κάνοντάς τον να δει τον κόσμο με τα μάτια του άλλου...
Στην Εύα άρεσε το μήνυμα του βιβλίου που ήταν
αντιρατσιστικό και γενικά το ότι έθιγε την ισότητα των ανθρώπων.
Η Ειρήνη θεώρησε αρχικά βίαιο το βιβλίο, αλλά προχωρώντας
την ανάγνωση κατάλαβε ότι συνδεόταν με το μήνυμα που ήθελε να περάσει. Αυτό που
της άρεσε ήταν ότι το θέμα του βιβλίου ήταν διαφορετικό από όλα τα άλλα βιβλία
που έχει διαβάσει-σύγχρονο και επίκαιρο.
Στη Ντανιέλα άρεσε και το μήνυμα του βιβλίου αλλά και το ότι
ο ήρωας, ο Λούκας, πήγε να βοηθήσει τον μετανάστη, αν και δεν έφταιγε ο ίδιος για
ότι έπαθε ο άνθρωπος αυτός.
Ο Αντρέας βρήκε πολύ συγκινητικό το τέλος του βιβλίου και
το ότι ο ήρωας, ο Λούκας, πρόσεξε τη δυστυχία των άλλων και πήρε τη θέση του
μετανάστη προκειμένου να τον βοηθήσει.
Ο Φίλιππος μας είπε ότι ο τίτλος του βιβλίου είναι όνομα
και πράγμα, με τα μάτια του άλλου. Του άρεσε η μεταμφίεση του ήρωα, το ότι βγήκε
στο δρόμο και πουλούσε λουλούδια, τα μηνύματα που έστελνε στη φίλη του τη Σούζη.
Ο αγαπημένος του ήρωας ήταν ο Ρατζίβα και η σοφία που έβγαζαν τα λόγια του, παρά
το γεγονός ότι ήταν ένας απλός άνθρωπος, χωρίς σπουδές και μόρφωση. Επίσης αυτό που τον εντυπωσίασε ήταν ο ρατσισμός που βίωσε ο ίδιος ο ήρωας από τους συμπατριώτες τους, όντας μεταμφιεσμένος.
Στο Χρήστο άρεσε το βιβλίο για τη σχέση ανάμεσα στους δύο
κεντρικούς ήρωες και επειδή εστίασε και στη σχέση των δύο παιδιών.
Η Αγγελική βρήκε πολύ πλούσιο σε μηνύματα το βιβλίο, απρόλο
που ήταν μικρό σε έκταση. Της άρεσαν τα μηνύματα στη Σούζυ αλλά και η συνολική
ιστορία.
Στον Οδυσσέα άρεσε το ότι ο Λούκα ανέλαβε την ευθύνη των
πράξεων του και του λάθους του. Επίσης επισήμανε ότι τα μηνύματα στη Σούζυ ήταν
πιασάρικα, μιας και σου τραβούσαν την προσοχή για το τι θα γίνει παρακάτω.
Ο Ιάκωβος εντυπωσιάστηκε από το βίαιο γεγονός του να βάλεις
φωτιά σε έναν άνθρωπο , έτσι, χωρίς κάποιο λόγο. Του άρεσε που ο Λούκα βοήθησε
το Ρατζίβα μπαίνοντας στη θέση του καθώς και η σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ τους.
Στη Φανή άρεσε το τέλος που είναι συγκινητικό και δείχνει
την συναδέλφωση των ανθρώπων , όταν ο Ρατζίβα έδωσε το γράμμα με την φωτογραφία
στον Λούκα. Την διασκέδασε επίσης το σημείο που ο Λούκα επισκέπτεται το κατάστημα
καλλυντικών , προκειμένου να αγοράσει τα καλλυντικά για τη μεταμφίεση του.
Η Αναστασία διατύπωσε την απορία της για το πώς οι γονείς
του Λούκα δεν είχαν αντιληφθεί τις νυχτερινές απουσίες του. Το σημείο που ο Λούκα
παίρνει την απόφαση να βγει να πουλήσει τα λουλούδια ήταν αυτό που της άρεσε
περισσότερο.
Ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά για τους μετανάστες, το
ρατσισμό που βιώνουν αλλά και την ανθρωπιστική πλευρά του προβλήματος. Η συζήτηση
βασίστηκε σε αποσπάσματα από το βιβλίο (βλ. συζήτηση του Λούκα με τον καστανά,
ο οποίος αναφέρθηκε στο πρόβλημα του ρατσισμού που βιώνουν οι φτωχοί άνθρωποι, όπου
κι αν βρεθούν και γίνεται εντονότερο σε εποχές οικονομικής κρίσης).
Καταλήξαμε στο
συμπέρασμα ότι είσαι υπεύθυνος γι’ αυτό που είσαι , για ό,τι συμβαίνει στη ζωή
σου, για ό,τι γίνεται γύρω σου. Δεν μπορεί να μένεις απαθής παρακολουθώντας
δραματικά γεγονότα, γιατί τότε είσαι συνυπεύθυνος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου